خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد؛

نحوه تعامل حزب‌الله و ارتش لبنان در عملیات «فجر الجرود»/ تفاوت تبادل اسراء توسط القاعده و داعش

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۶۷۶

یکی از خطراتی که عملیات فجر الجرود را با تهدید مواجه می‌کند، تحرکات مشکوک تروریست‌های فیلق‌الرحمان در اطراف دمشق است که تامین امنیت این شهر به سرعت پروژه بعدی این عملیات خواهد بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد مختلف عملیات «فجر الجرود» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عملیات‌هایی که در مرز مشترک لبنان و سوریه صورت گرفته و با عنوان «فجر الجرود» از آن نام برده می‌شود را باید در امتداد عملیات‌های اخیر حزب‌الله و ارتش لبنان علیه القاعده در عرسال بدانیم. تنها تفاوت این عملیات با عرسال این است که طرف مقابل تروریست‌های «داعش» هستند و جغرافیای آن چندپاره و بخش‌بندی است. از سوی دیگر، این عملیات به صورت مشترک توسط ارتش لبنان و سوریه صورت می‌پذیرد که حزب‌الله لبنان در این راستا نقش واسط و کلیدی را بازی می‌کند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این عملیات و همچنین عملیات عرسال وجود دارد، این است که برای جلوگیری از سم‌پاشی سیاسی و انتقادهای جریان ۱۴ مارس لبنان حزب‌الله لبنان ارتش این کشور را در جریان عملیات گذاشته و حتی فرمانده آن به عهده ارتش این کشور قرار داده شده است. چراکه در گذشته انتقادهایی از نحوه عملیات و همچنین وجاهت این عملیات‌ها از سوی مخالفان داخلی حزب‌الله صورت گرفته بود و در این راستا شاهد هستیم که حزب‌الله و جریان مقاومت لبنان عملیات را با همکاری و هماهنگی ارتش لبنان صورت داد و از این جهت شاهد انجام یه عملیات مرکب هستیم.

پیشروی‌های عمقی که در القلمون، القاع، راس بعلبک و الفاکهه صورت گرفته است نشان از دست برتر نیروهای لبنان و سوریه دارد. به صورتی که ارتش سوریه اشراف خوبی بر ارتفاعات القلمون دارد و همچنین حزب‌الله لبنان به دلیل ذات و نوع نبردهایش به راحتی می‌تواند زمین و میدان رزم را جابجا کند و همین موضوع برتری آنها را بالا می‌برد. در اینجا باید بگویم که این عملیات به نوعی مکمل عملیات عرسال است و دستاوردهای آن می‌تواند به تامین امنیت سوریه و لبنان کمک شایانی کند و از سوی دیگر رفت و آمدها به خاک دو کشور برای انجام عملیات‌های تروریستی را به حداقل برساند.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر اینکه مدل تبادل اسراء القاعده و داعش با یکدیگر تفاوت دارد گفت: در اخبار منتشر شده آمده بود که داعش از حزب‌الله درخواست آتش‌بس داشته است که این موضوع رد شده است. باید توجه داشت که لبنان در صدد است تا این موضوع را به صورت محرمانه پیگیری کند اما این دلیل نمی‌شود که خواسته‌ تروریست‌ها مطابق با آنچه آنها می‌خواهند اجابت شود. نکته در اینجاست که تبادل اسراء با القاعده تا حد زیادی آسان‌تر و راحت‌تر از داعش است؛ چراکه القاعده وارد تعامل این‌چنینی می‌شود اما داعش بر اساس راهبرد خود اصرار دارد تا اسراء کشته شوند و حتی از آنها بهره‌برداری رسانه‌ای و روانی می‌کند. مساله دیگر این است که داعش راهبرد تبادل اسراء خود را بر اساس «۱ به ۴» طرح‌ریزی کرده است؛ یعنی یک نظامی یا اسیر از طرف مقابل در قبال چهار تن از عناصر داعش با یکدیگر تبادل می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اخباری که منتشر شده است باید بگوییم که چیزی حدود ۱۵ موضع داعش مورد هجمه ارتش سوریه و لبنان و نیروهای حزب‌الله قرار گرفته است و در امتداد آن بسیاری از عناصر داعش کشته شده‌اند. در اینجا باید به این موضوع توجه شود که یکی از تهدیدهای جدی که در راستای این عملیات وجود دارد، فعالیت‌های گروهک تروریستی «فیلق الرحمان» است. به صورتی که در چند روز گذشته شاهد بودیم حملات خمپاره‌ای از سوی این جریان تروریستی به نمایشگاه دمشق صورت گرفت و از منظر دیگر احتمال ورود آنها به بعلبک وجود دارد. لذا به نظر می‌رسد که پس از این عملیات، تامین امنیت و افزایش ضریب امنیت دمشق در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز