خبرگزاری کار ایران

آبشناس در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد؛

ابعاد سیاسی و رسانه‌ای سفر نتانیاهو به روسیه/ سناریوی کرملین در پرونده سوریه

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۹۰۳

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته آن گونه که تصور می‌کرد، نتوانسته از روسیه برسر مساله سوریه امتیاز بگیرد و بیشترین هیاهوی تل‌آویو در این خصوص معطوف به عرصه رسانه‌ای بوده است.

«عماد آب‌شناس» تحلیلگر مسائل روسیه در تشریح سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه در یک سال‌ اخیر برای بار سوم تکرار شد؛ البته در گذشته هم شاهد ملاقات پوتین و نتانیاهو با یکدیگر بوده‌ایم. باید توجه داشته باشیم که این دیدارها تا حدی ریشه‌های مبنایی و البته سیاسی دارد که تحولات منطقه باعث شده تا نتانیاهو بیش از گذشته به کرملین نزدیک شود. باید بدانیم که تعداد یهودی‌های روس‌تبار در اسرائیل چیزی حدود یک سوم جمعیت ساکن سرزمین‌های اشغالی است و این طیف نفوذ خوبی در میان جریان‌های مختلف اسرائیل و روسیه دارند. حتی بسیاری از یهودی‌ها در خاک روسیه از گذشته تاکنون فعال بودند و همچنان دارای نفوذ زیادی هستند.

وی ادامه داد: با این نگاه و با توجه به این روند، نمی‌توانیم وجود این طیف‌ها را در بدنه سیاسی – اجتماعی دو طرف نادیده بگیریم، لذا شاهد هستیم که در یک سال گذشته نخست‌وزیر اسرائیل برای سومین بار به روسیه سفر و با رئیس‌جمهوری این کشور اقدام به گفت‌وگو و دیدار می‌کند. بر اساس تحولات منطقه‌ای و با توجه به متغیرهای میدانی، اسرائیل در خصوص فعل و انفعالات رخ داده در این جغرافیا احساس خطر کرده است؛ از این منظر شاهد هستیم در هفته‌های اخیر نشست سه جانبه‌ای به صورت محرمانه میان روسیه، اسرائیل و آمریکا در مورد سوریه برگزار شد که در آنجا اختلاف‌هایی میان روسیه و اسرائیل صورت گرفته اما اصل ماجرا درخواست تل‌آویو مبنی بر کاهش نفوذ ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه است.

روسیه از گذشته تاکنون و خصوصاً پس از ورود به پرونده سوریه، منافع استراتژیک خود با ایران و سوریه را پیگیری کرده و یک اتاق عملیات چهار جانبه متشکل از ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله تشکیل شده است که تصمیمات اصلی در مورد پرونده سوریه در آنجا گرفته می‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که روسیه در خصوص امتیاز دادن به اسرائیل اقدام نکند. ممکن است زمانی روسیه به اسرائیل امتیازاتی بدهد که همان بحث آتش‌بس در جنوب غرب سوریه و بحث پرواز ممنوع نمونه‌ای از آن است. به صورتی که توازن قوا در این راستا یکی از اهداف روسیه بوده و در پله بعدی پیشگیری از برخورد را مطرح می‌کند. درست است که در آن منطقه بحث آتش‌بس و پرواز ممنوع مطرح است اما روس‌ها اعلام کردند که اگر نقض حریم پرواز ممنوع صورت بگیرد بدون تردید برخورد خواهیم کرد و این نشان می دهد که مسکو در مورد پرونده سوریه همه جوانب را در نظر می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سوابق سفرهای نتانیاهو گفت: نتانیاهو بر اساس سابقه‌ای که از گذشته و خصوصاً در بحث رسانه‌ای دارد، در سفرهای خارجی اقدام به شلوغ‌کاری و بزرگ‌نمایی می‌کند اما آنچه که مهم است، نتیجه سفر خواهد بود. در سال‌های اخیر و با نگاهی به نتایج سفر وی می‌فهمیم که نتایج خوبی از این سفرها توسط نخست‌وزیر اسرائیل گرفته نشده است و روسیه هم در این ارستا از منافع خود صرف نظر نمی‌کند. پوتین هم عزمی جدی برای مبارزه با تروریسم دارد و از این نگرش فاصله نخواهد گرفت. از این جهت با توجه به وضعیت منطقه و خصوصاً آرایش و چینش تروریست‌ها در استان ادلب و سناریوهایی که از قبل مطرح است، به نظر می‌رسد که غربی‌ها به دنبال طرح یک سناریوی حداکثری برای استفاده از کردها در منطقه هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل، بر اساس داده‌ها احتمال دارد ایران و ترکیه بر اساس داده‌ها علیه القاعده در ادلب عملیات کنند. این وضعیت نشان می‌دهد که برخی از معادلات در سوریه به نفع واشنگتن رقم نخورده است. در امتداد آن فشار بر دولت‌های اروپایی به دلیل هجمه بیش از حد داعش در قاره‌ سبز باعث شده تا نقش روسیه، ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم در این منطقه بیش از پیش احساس شود و احتمال می‌رود همگرایی اروپایی‌ها در این موضوع بیشتر نمود پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز