خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

اقدام‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس/ پروژه جدید حزب «لیکود» برای ایجاد تنش در مسجدالاقصی

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۴۲۴

آمریکا به خوبی می‌دانند که مخالفت‌های گسترده‌ای با انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس صورت گرفته است و از این جهت فعلاً در حال افکارسنجی عمومی است.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص ازسرگیری تحرکات برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یکی از موضوع‌هایی است که «دونالد ترامپ» از زمان به راه افتادن کمپین‌ انتخاباتی خود در سال گذشته میلادی به آن اشاره کرده بود و در این مدت هم اقدام به بررسی جنبه‌های عملی و تئوری آن کرده است. باید توجه داشته باشیم که این موضوع یکی از محورهای مهمی خواهد بود که حداقل در طول حضور چهارساله ترامپ در کاخ‌سفید به صورت‌های مختلف مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در ساختار سیاسی فعلی ایالات متحده، مساله انتقال سفارت به بیت‌المقدس برای جمهوری‌خواهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود که یکی از دلایل اصلی آن، اهمیت پایگاه آراء یهودی‌ها برای جمهوری‌خواهان است. درست است که محافظه‌کاران رابطه بسیار عمیقی با اسرائیل دارند اما واقعیت این است که ترامپ با توجه به نگاه اقتصادی‌اش و همچنین نداشتن سابقه سیاسی همچنان به دنبال آن است تا از اسرائیل بهره‌برداری مالی و اقتصادی کرده و در مقابل آن، حمایت سیاسی و امنیتی را با مدل جدید در دستور کار قرار دهد.     

مساله دیگر این است که بحث قدس و کلاً موضوع انتقال سفارت به بیت‌المقدس از موضوعاتی است که در داخل آمریکا هم با آن مخالفت شده است. برخی از سیاستمداران و حتی دیپلمات‌های آمریکایی معتقدند که این موضوع می‌تواند صلح خاورمیانه را با مشکل روبه‌رو کند. از سوی دیگر در میان مقام‌های صهیونیست هم مخالفت‌هایی با این موضوع و خصوصاً نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود شده است که مجموع این موارد موجب شده تا طرح مورد نظر مسکوت بماند.

این تحلیلگر مسائل حوزه اعراب با اشاره به استراتژی ایالات متحده در خصوص پرونده انتقال سفارت عنوان کرد: باید بدانیم که پرونده انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس تا به این لحظه دارای متغیرهای زیادی است و فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته است. از این جهت به نظر می‌آید که آمریکا در صدد است تا با اعزام هیئت‌های سیاسی و دیپلماتیک گوناگون به سرزمین‌های اشغالی، افکار عمومی آن جغرافیا و حتی اذهان عمومی جهان را بسنجد. به عبارتی دیگر، ایالات متحده درصدد افکارسنجی عمومی در مقیاس‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

وی افزود: در امتداد این موضوع شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی پس از آن که درب‌های مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران گشود، مجدداً در حال خلق و اجرای سناریوی دیگری است تا بتواند تنش را در این مکان مقدس افزایش بدهد. تا جایی که آنها به دنبال تعطیلی نماز جمعه و همچنین جلوگیری از ورود افراد زیر ۴۰ سال به مسجدالاقصی هستند. این روند تا جایی ادامه دارد که نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده که وزراء و اعضای کنست (پارلمان) اسرائیل می‌توانند آزادانه وارد مسجدالاقصی شوند که البته در بین این افراد شخصیت‌های سیاسی و خاخام‌های تندروی اسرائیل وجود دارند و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد تنش خونین در مسجدالاقصی شود.

لاسجردی در پایان با اشاره به نقش جنبش‌های مردمی فلسطین گفت: مساله دیگر این است که «محمود عباس» به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید نسبت به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس موضع‌گیری موثر انجام دهد که متاسفانه این گونه نیست. باید بدانیم که محمود عباس معمولاً با بسیاری از موضوع‌ها مخالفت کرده است اما زمانی که موضوع مربوطه به سرانجام می‌رسید کاملاً آن را فراموش می‌کند. از این منظر باید منتظر موضع‌گیری حماس و خصوصاً اشخاصی که به تازگی وارد آن شده‌اند، باشیم که دفتر سیاسی در راس آن قرار دارد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز