خبرگزاری کار ایران

مسعود بارزانی:

برای به تعویق انداختن همه‌پرسی خواستار تضمین هستیم/ در صورت رای منفی به استقلال، استعفا می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۲۴۴

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد در صورت وجود تضمین، همه‌پرسی به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق‌الاوسط، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان در مصاحبه‌ با الشرق الاوسط اعلام کرد که برای به تعویق انداختن زمان همه‌پرسی، خواستار تضمین است. 

وی با اشاره به وضعیت فعلی عراق گفت که اعراب اهل سنت عراق را نشانه گرفته و تصریح کرد آن‌ها به دلیل نداشتن اتحاد در مبارزه با گروه تروریستی داعش بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند، شهرهای آن‌ها ویران و مردم آن‌ها آواره شدند.

بارزانی تاکید کرد که پس از سقوط صدام به اهل سنت عراق توصیه کردم که اقلیمی خودمختار برای خود تشکیل دهند که شیعیان نیز با آن موافق بودند ولی وابستگی آن‌ها به گذشته و نبود اتحاد در میان آن‌ها مانع از پذیرش این توصیه شد.

وی همچنین افزود که کردها پس از سقوط صدام الحاق به یک دولت مردمی و مشارکت با آن را اختیار کردند که بعدها مشخص شد این دولت مردمی به سوی یک دولت طایفه‌ای مذهبی در حال حرکت است.

مسعود بارزانی با بیان اینکه اگر در همه‌پرسی  مردم رأی منفی به استقلال دهند، استعفا می‌دهد، خاطرنشان کرد که همه‌پرسی حق بدیهی مردم در تعیین سرنوشت خود است و ترجیح می‌دهد که شراکت با بغداد به همسایگی خوب، تبدیل شود. 

وی تاکید کرد که احتمال رأی منفی مردم کردستان به استقلال نیز وجود دارد ولی با توجه به استقبال کردهای سراسر جهان از این همه‌پرسی و اجتماعات هزاران نفری در حمایت از آن به احتمال فراوان در آن پیروز  خواهیم شد.

رئیس اقلیم کردستان تاکید کرد سال گذشته در بغداد و در ملاقات با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و سران دیگر جریان‌های سیاسی این کشور گفته است که شراکت با بغداد شکست خورده و تلاش می‌کنیم به همسایگان خوب و همکار با یکدیگر تبدیل شویم.

مسعود بارزانی افزود که آن‌ها ما را به عنوان شریک نپذیرفتند، پس گزینه ما همه‌پرسی و استقلال است و تنها در صورتی که ضمانت کتبی بغداد، واشنگتن، سازمان ملل و اتحادیه اروپا مبنی بر قبول نتیجه همه‌پرسی در هر زمانی انجام شود صورت گیرد، این همه‌پرسی را به تعویق خواهد انداخت.

وی با اشاره به سفر هیات ایرانی به کردستان عراق اعلام کرد که این سفر کاملا دوستانه بوده‌است و «حسن دانایی فر» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق پیام تهران درباره همکاری و هماهنگی بیشتر را به مقام‌های کردستان تسلیم کرد. هیات ایرانی درباره برگزاری همه‌پرسی عراق اعلام کرد زمان فعلی برای انجام این همه‌پرسی نامناسب است و بهتر است با رجوع به قانون اساسی و با توجه به همکاری میان اربیل و بغداد مسائل موجود حل و سوءتفاهم‌ها از بین برود.

بارزانی تاکید کرد در این دیدار ما به هیات ایرانی اعلام کردیم که از این مرحله عبور کرده‌ایم.

 رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به کردستان نیز تصریح کرد وی در گفت‌وگو با مقام‌های اقلیم زمان فعلی برای برگزاری همه‌پرسی را نامناسب قلمداد کرده و خواستار به تعویق افتادن آن شده است.

وی تاکید کرد که چاووش اوغلو از بروز مشکلات داخلی با توجه به عدم پایان یافتن جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق و عدم وجود ثبات و امنیت در منطقه ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه ترکیه با اذعان به ظلم‌هایی که علیه کردها روا داشته شده و قانون اساسی که به درستی به اجرا در نیامده تصریح کرد که امیدوار است حقوق کردها در چارچوب عراق به ان‌ها اعطا شود.

رئیس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به پرسشی در خصوص محاصره کردستان توسط ایران، ترکیه و سوریه اذعان کرد این امر در صورت وقوع به کردستان ضرر می‌رساند ولی بیش از کردستان آن‌ها ضرر خواهند کرد.

وی با انتقاد از مالکی در عدم تحویل سلاح به نیروهای کرد ادامه داد العبادی با دیگر مسئولان عراقی متفاوت است و تمایل به حل مشکلات دارد ولی موانع بر سر راه وی اجازه اقدام‌های مثبت را به العبادی نمی‌دهد.

وی در خصوص احتمال اقدام نظامی عراق برای تصاحب کرکوک اعلام کرد که ما آماده مذاکره حتی بعد از همه‌پرسی بر سر مرزها هستیم و کرکوک نیز یک شهر کردی است و اگر تصمیم بگیرند ما را آزار دهند، تاوان سنگینی پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز