خبرگزاری کار ایران

شاهنده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

قدرت موشکی کره‌شمالی ضامن چانه‌زنی در مذاکرات/ حمایت اقتصادی کره‌جنوبی از پیونگ‌یانگ بهترین عامل ثبات در مدار ۳۸درجه

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۲۱۰

کره‌شمالی از حیث اقتصادی باید تشویق شود تا بتوان بحران سخت و موشکی فعلی را به یک منازعه نرم تبدیل کرد.

«بهزاد شاهنده» تحلیلگر مسائل شرق‌آسیا در تشریح آخرین وضعیت تنش میان آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تحلیل وضعیت فعلی پرونده کره‌شمالی با نگاهی به فعل و انفعالات موجود در این مساله، به نظر می‌رسد که احتمال تقابل نظامی و به راه افتادن یک جنگ همه جانبه وجود داشته باشد. صحبت‌هایی که از سوی طرفین این منازعه صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که به صورت قطعی نمی‌توانیم وقوع یک درگیری سخت و تمام عیار را به صورت کامل رد کنیم؛ چراکه نیروهای آمریکایی در منطقه شبه‌جزیره کره اقدام به برگزاری رزمایش‌های مشترک با مشارکت کشورهایی مانند کره‌جنوبی، ژاپن، بریتانیا، استرالیا و حتی دانمارک می‌کنند که اگر کوچک‌ترین بی‌توجهی نسبت به وضعیت فعلی صورت بگیرد بدون تردید شاهد یک برخورد همه جانبه و سخت خواهیم بود.

وی ادامه داد: عده‌ای در تحلیل‌های خود اعلام می‌کنند که کره‌شمالی توان نظامی و دفاعی برای مقابله با ایالات متحده را ندارند اما باید توجه کنیم که مساله داشتن بمب اتم مطرح است. به صورتی که کره‌شمالی از سال ۲۰۰۹ تاکنون همواره اقدام به ساخت بمب اتمی و تاسیس پایگاه‌های متعدد کرده است که این موضوع می‌تواند اهداف خود را برای ساقط کردن هدف مورد نظر محقق کنند.

در حالت کنونی نقش چین بیش از پیش احساس می‌شود. به گونه‌ای که مقام‌های ایالات متحده و حتی کشورهای اروپایی بارها اعلام کردند که چین و روسیه برای مهار پیونگ‌یانگ باید وارد پرونده بشود. از این جهت شاهد بودیم پکن در قطعنامه‌های اخیر علیه کره‌شمالی، رای مثبت داد. حتی در بحث تحریم‌های نفتی که از سوی ژاپن مطرح شده است چین نظر مثبت به تحریم کره‌شمالی دارد و به نوعی نقش خود علیه کره‌شمالی را برجسته کرده است. اما مساله این است که پرونده کره‌شمالی و مسئولیت اتفاقات رخ داده تماماً متوجه چین نخواهد بود و یک عزم بین‌المللی را طلب می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار منفی اقدام‌های کره‌شمالی و تاثیر آن بر وضعیت چین عنوان کرد: کره‌شمالی از حیث مرزی دارای اشتراکات سرزمینی با چین است و اگر درجات تهدید بالاتر برود می‌تواند وضعیت امنیتی و سرزمینی چین را با تهدید روبه‌رو کند. به بیان دیگر کره‌شمالی به راحتی می‌تواند ثبات امنیت در شبه‌جزیره کره و حتی چین را بر هم بزند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که آمریکا و متحدانش بارها اعلام کردند که کره شمالی باید از تحرکات خود دست بکشد اما استناد پیونگ‌یانگ برگزاری مانورهای جمعی و مشترک نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در آن منطقه است. به عبارتی دیگر کره اعلام می‌کند که هر وقت تحرکات تنش‌زای آمریکا و متحدان آن در شبه‌جزیره کره از بین برود پیونگ‌یانگ هم وارد فاز گفت‌وگو خواهد شد.

وی افزود: در مورد مذاکرات سیاسی باید دقت داشته باشیم که کره‌شمالی حدود شش آزمایش اتمی صورت داده که این نشان از افزایش قدرت چانه‌زنی آنها در سطح نظام بین‌الملل بخصوص در محور سیاسی است؛ لذا تنها کشوری که می‌توانند تحرکات کره‌شمالی را آرام کند کره‌جنوبی خواهد بود. باید به این مساله توجه کرد که تنش در شبه‌جزیره کره با محوریت پیونگ‌یانگ تنها به موضوع‌های هسته‌ای و موشکی معطوف نمی‌شود بلکه مباحث اقتصادی هم در این بین دارای اهمیت و محوریت خاصی است.

شاهنده در پایان با تاکید بر لزوم بهبود روابط اقتصادی دنیا با کره‌شمالی بیان کرد: در مورد مسائل اقتصادی باید بگوییم که تفاوت میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی بسیار زیاد است؛ به نحوی که تولید ناخالص کره‌جنوبی بالای دو تریلیون دلار است و در مقابل تولید ناخالص کره‌شمالی ۴۰ میلیارد دلار است. از این منظر شاهد تفاوت فاحش در وضعیت اقتصادی سئول و پیونگ‌یانگ هستیم. لذا جامعه بین‌الملل و خصوصاً کره‌جنوبی باید به صورتی عمل کند که اعتماد به نفس کره‌شمالی در خصوص مسائل اقتصادی بالا برود. چراکه کره‌جنوبی با داشتن چهار برند مطرح دنیا (ال‌جی، سامسونگ، هیوندا و کیا) جایگاه یازدهم از حیث صادرات و تولید ناخالص را در جهان دارد اما کره‌شمالی چنین حالتی را برای خود متصور نمی‌بیند. بنابراین اگر اختلاف در مدار ۳۸ درجه به زودی حل‌وفصل نشود، شاهد یک جنگ تمام عیار احتمالی خواهیم بود که دامنه آن را نمی‌توان مشخص کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز