خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

اهمیت اقتصادی شکستن حصر دیرالزور/ چگونگی شروع عملیات در رقه، حماء و ادلب

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۶۰۲

دیرالزور به دلیل وجود چندین حلقه از چاه‌های نفتی سوریه می‌تواند نقش مهمی در تثبیت و بازسازی اقتصاد سوریه داشته باشد که این موضوع از اهمیت عملیات اخیر ارتش سوریه است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح اهمیت پیروزی اخیر نیروهای سوریه در دیرالزور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد پیشروی ارتش سوریه تا دروازه‌های شهر دیرالزور بودیم که این پیشروی‌ها از محور شرق به جنوب غربی آغاز شد و با توجه به موقعیت نیروهای ارتش، نهایتاً محاصره سه ساله شهر دیرالزور توسط گروه تروریستی داعش به پایان رسید. باید توجه داشته باشیم که عناصر داعش در اطراف شهر دیرالزور حضور داشتند و این علمیات به جهت شکستن محاصره و پاک‌سازی مناطق اطراف دیرالزور انجام شده است. در روزهای اخیر بحث بر سر آزادسازی نواحی جنوبی این شهر بود اما روز گذشته شاهد شکسته شدن کامل این محاصره پس از سه سال بودیم.

وی افزود: با توجه به این پیشروی‌ها باید بگوییم که پس از دیرالزور نقاط دیگری مورد پاک‌سازی قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر فتح دیرالزور و پاکسازی این جغرافیا گام بلندی برای پاک‌سازی رقه، حماء و در نهایت ادلب خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از عناصر داعش در حال پس دادن زمین‌ها و عقب نشینی از اطراف دیرالزور هستند؛ به گونه‌ای که نواحی شمالی این منطقه در دست نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.

در مقابل این موضوع، آمریکایی‌ها همچنان تلاش دارند تا معبر امنی برای انتقال داعش به نقطه‌ای امن ایجاد کنند و از این جهت تنها نگرانی در خصوص پرونده دیرالزور همین موضوع است. نکته قابل توجهی که باید در مورد دیرالزور مدنظر قرار بگیرد این است که بیشترین چاه‌های نفت سوریه در دیرالزور قرار دارد و از این جهت بازسازی این چاه‌های نفتی می‌تواند گام بلندی در بهبود وضعیت اقتصادی سوریه باشد. به عبارتی دیگر با آزادسازی دیرالزور دولت سوریه زمان و امکان مفید و کافی برای بازسازی ساختار اقتصادی خود و تثبیت آن به دست می‌آورد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا با تاکید بر اینکه مهمترین عملیات پیش‌روی ارتش سوریه پاکسازی ادلب خواهد بود، گفت: در مورد آزادسازی ادلب باید بدانیم که این استان جزء چهار محور اصلی مناطق کاهش تنش است. با توجه به نزدیک بودن ادلب به مرز ترکیه به نظر می‌رسد که اگر بخواهد فعل و انفعالی در این جغرافیا صورت بگیرد بدون تردید دولت ترکیه وارد عمل خواهد شد. لذا آزادسازی دیرالزور تا حدودی به صورت غیرمستقیم به آزادسازی رقه، حما و ادلب مربوط است. چراکه این استان بهترین معبر عبور تروریست‌ها و ورود آنها به عراق است و از این جهت می‌توان ایجاد حاشیه امن برای غلبه بر متن پرخطر سوریه را از اهداف مهم عملیات دیرالزور دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر که در پرونده ادلب باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد احتمال نقل مکان القاعده از این منطقه به خاک ترکیه است. به نظر می‌رسد که اگر حمله‌ای از سوی نیروهای سوریه برای پاکسازی ادلب صورت بگیرد تروریست‌های ساکن ادلب وارد خاک ترکیه به خصوص مناطقی مانند جرابلس و اسکندرون خواهند شد. از این منظر باید بگوییم که تمرکز نیروهای سوری در ادلب احتمالاً با واکنش‌های ترکیه مواجه شود که به نظر می‌آید نیاز به گشوده شدن باب مذاکرات دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز