خبرگزاری کار ایران

کشمکش بر سر تماس تلفنی شیخ تمیم با بن‌سلمان؛ ریاض: با دوحه گفت‌وگو نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۴۸۱

ساعتی پس از انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان، رسانه‌های سعودی اخبار منتشرشده از سوی خبرگزاری قطر را تکذیب کردند.

به گزارش ایلنا، عصر جمعه خبرگزاری رسمی قطر( قنا) خبر داد «تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر در تماسی تلفنی با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، از ابراز تمایل کشورش برای حل بحران به وجود آمده میان دوحه و چهار کشور عربی سخن گفته است.

بنابر این گزارش‌ها در این تماس تلفنی که می‌توانست تلاشی تازه برای شکستن گره تحریم قطر از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین تلقی شود، آقای آل ثانی به ولیعهد عربستان گفته بود دوحه آماده مذاکره بر سر خواسته‌های تحریم‌کنندگان این کشور است.

اما ساعتی آژانس خبری سعودی (اس‌پی‌ای) خبر داد که به علت درج تحریف‌آمیز محتوای این مکالمه در رسانه‌های قطری، تمام تماس‌ها با دوحه «تعلیق» می‌شود.

آژانس خبری سعودی ابتدا محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان امیر قطر و ولیعهد عربستان را چنین نقل کرده بود: «در خلال این گفت‌وگو، امیر قطر از تمایل خود برای نشستن بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو درباره مطالبات طرفین به نحوی که برای هر دو طرف سودمند باشد، سخن گفت.»

این خبرگزاری همچنین نوشته بود که قرار است ریاض پس از گفت‌وگو و جلب موافق امارات متحده عربی، مصر و بحرین درباره جزئیات بیشتر سخن خواهد گفت.

اما ساعتی بعد همین وبسایت خبری با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت: «از آنجا که تلاش قطر برای تحریف محتوای این گفتگو نشان از جدی نبودن این کشور برای حل بحران دارد، تمام گفتگوها میان ریاض و سه کشور عربی دیگر و دوحه معلق خواهد شد تا زمانی‌که قطر رسما و در بیانیه‌ای علنی از موضع خود سخن بگوید.»

بیش از سه ماه از قطع روابط سیاسی، تجاری و امنیتی میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر می‌گذرد.

روز ۵ ژوئن، دولت‌های عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و نادیده گرفتن تعهد مشترک اعضای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۱۴، روابط سیاسی خود با این امیرنشین را قطع کردند و آن را هدف تحریم تجاری و اقتصادی قرار دادند. چند کشور دیگر از جمله یمن و مالدیو نیز روابط سیاسی خود را با قطر قطع کردند.

کشورهای تحریم‌کننده بعدا شرایط سیزده گانه‌ای را برای پایان دادن به تحریم مطرح کردند که از جمله شامل قطع حمایت مالی قطر از «سازمان‌های تروریستی»، کاهش روابط با ایران، متوقف کردن فعالیت شبکه خبری الجزیره و بستن یک پایگاه نظامی ترکیه در این کشور بود. قطر این شرایط را نپذیرفته و براساس برخی گزارش‌ها، کشورهای تحریم‌کننده نیز گفته‌اند که بر اجرای تمامی این خواست‌ها اصرار ندارد. با اینهمه، نشانی از پایان این اختلاف دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز