خبرگزاری کار ایران

شبه‌نظامیان روهینگیا آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کردند

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۶۷۰

گروه شبه‌نظامی «ارتش آزادی‌بخش روهینگیای آراکان»، که با دولت میانمار می‌جنگند اعلام کرده‌اند با هدف اجازه دادن به فعالیت های انسان‌دوستانه در مناطق جنگ‌زده از امروز به طور یک‌طرفه آتش‌بس خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، شبه‌نظامیان مسلمان که تحت عنوان «ارتش آزادی‌بخش روهینگیای آراکان» با دولت میانمار  می‌جنگند، اعلام کرده‌اند با هدف اجازه دادن به فعالیت های انسان‌دوستانه در مناطق جنگ‌زده از یکشنبه (امروز) به طور یک‌طرفه آتش‌بس خواهند کرد. نیروهای دولتی میانمار هنوز تمایل خود به رعایت این آتش بس را اعلام نکرده‌اند.

همزمان شبه‌نظامیان روهینگیایی از نیروهای امنیتی و نظامی دولتی هم خواسته‌اند با هدف از سرگیری کمک‌های انسان‌دوستانه از امروز حملات خود را متوقف کنند.

اعلام آتش‌بس یک‌طرفه از سوی شبه‌نظامیان مسلمان در حالی عنوان می‌شود که روز گذشته یکی از مقام‌های میانمار به بی‌بی‌سی گفت دولت فقط به بعضی از مسلمانان روهینگیا که از کشور گریخته‌اند، اجازه بازگشت می‌دهد و همه آنان مجاز به بازگشت نیستند.

«وین میات آی» یکی از وزرای دولت میانمار گفته فقط مسلمانانی می‌توانند باز گردند که ثابت کنند شهروند میانمار بوده و در این کشور زندگی کرده‌اند.

بر این اساس، اکثر مسلمانان روهینگیا نمی‌توانند به کشورشان بازگردند چون آنها شهروند میانمار به حساب نمی‌آیند و بیشتر مردم این کشور، آنها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌دانند.

از زمان آغاز درگیری مسلحانه میان شبه‌نظامیان مسلمان و نیروهای امنیتی و نظامی دولت میانمار نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از روهینگیا گریخته‌اند.

شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا که از خشونت‌های محل سکونت خود فرار می‌کنند، تلاش می‌کنند با عبور از مرز وارد بنگلادش شوند.

مسلمانان میانمار می‌گویند دولت به دنبال نسل‌کشی این اقلیت مذهبی در کشور است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل می‌گوید اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی میانمار در مرز با بنگلادش مین‌های ضد نفر کار گذاشته‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است در هفته گذشته سه غیرنظامی به خاطر منفجر شدن این مین‌ها زخمی شده‌اند و یک نفر نیز طبق گزارش‌ها کشته شده است.

شاهدان به این گروه حقوق بشری گفته‌اند به چشم خود دیده‌اند که نیروهای امنیتی میانمار این مین‌ها را کار گذاشته‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۲۷۰ هزار مسلمان روهینگیا به دنبال آغاز عملیات ارتش میانمار علیه شورشیان این منطقه از خانه و کاشانه خود فرار کرده‌اند.

سازمان ملل متحد، خواهان اقدام فوری برای رسیدگی به اوضاع شده است.

در همین حال، سازمان ملل متحد اعلام کرده نهادهای امدادی برای یاری رساندن به حدود ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگایی آواره که در اردوگاه‌های موقت بنگلادش اسکان یافته‌اند به ۷۷ میلیون دلار کمک فوری نیاز است.

غذا، آب و اقلام بهداشتی مهم‌ترین نیازمندی آوراگانی است که در ارودگاه کاکس بازار پناه گرفته‌اند.

افرادی که از میانمار فرار می‌کنند، می‌گویند ارتش، روستاهای آنها را آتش می‌زند. پلیس اتهام بدرفتاری را رد کرده و می‌گوید در حال مقابله با شورشیان است.

خشونت پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان روهینگیا دو هفته پیش به ۳۰ پاسگاه پلیس حمله کردند.

مردم روهینگیا که عمدتا مسلمان هستند، بیشتر در استان راخین در غرب میانمار ساکن هستند و بیشتر مواقع با تبعیض رو به رو هستند.

نحوه رفتار با این افراد با انتقادهای فراوانی مواجه بوده و نوک انتقادات بیشتر متوجه آنگ سان سوچی بوده است.

منتقدان، «آنگ سان سوچی» را که برنده جایزه صلح نوبل هم شده، متهم می‌کنند که در مورد حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا کار چندانی نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز