خبرگزاری کار ایران

دعوت العبادی از رهبران کُرد به بغداد برای مذاکره

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۱۰۷

نخست‌وزیر عراق از رهبران کُرد خواست برای مذاکره درباره همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، به بغداد بیایند.

به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، عصر سه‌شنبه در نشست هفتگی‌اش در بغداد، گفت: «رهبران کُرد را برای آمدن به بغداد به منظور باز کردن باب گفت‌وگو دعوت می‌کنم و ما بایستی به کسانی که تلاش می‌کنند تنش‌آفرینی کنند و به مسائل نژادپرسی دامن بزنند، توجه داشته باشیم.»

العبادی در خطاب به کُردهای عراق، گفت: «پارلمان متعلق به تمامی عراقی‌هاست و شما در وهله اول شهروندان ما هستید. به خاطر علاقه‌ام به شما و علم به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد، به شما می‌گویم: مباد که به سمت آشوب بروید و هرگونه تلاش در این زمینه را در نطفه خفه کنید.»

«ائتلاف ملی»، پنجشنبه گذشته مشروط کرده بود که هیات کردی به بغداد بیاید قبل از این‌که هیاتی از بغداد به اربیل برود که به «تحولات سریع» در پرونده همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و اظهارات اخیر «مسعود بارزانی» رئیس این اقلیم منجر شد.

پارلمان عراق، پیش از ظهر دیروز در قطعنامه‌ای با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان مخالفت کرد و به عدم برگزاری آن رأی داد. گزارش‌ها حاکی است که نمایندگان کرد پیش از رای‌گیری صحن پارلمان را ترک کردند. آنها سپس در بیانیه‌ای مخالفت خود را با این مصوبه پارلمان عراق بیان کرده‌اند.

کشورهای غربی نگرانند تنش بین دولت مرکزی عراق و اقلیم خود مختار کردستان باعث شود که تمرکز بر نبرد با تروریست‌ها از بین برود.

همچنین گفته می شود، مسعود بارزانی روز سه‌شنبه به کرکوک رفته در گردهمایی در این شهر گفته است، برگزاری همه‌پرسی استقلال «حق طبیعی» کردها است. وی اضافه کرده است: «کرکوک در کردستان مستقل وضعیت ویژه‌ای خواهد داشت.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز