خبرگزاری کار ایران

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد:

تلاش سازمان‌یافته میانمار برای بیرون راندن مسلمانان روهینگیایی

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۶۶۳

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی میانمار، تصریح کرد، دولت این کشور تلاش‎ سازمان‎یافته‌ای برای بیرون راندن مسلمانان روهینگیایی صورت می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی دولت میانمار خبر داده و می‌گوید این تصاویر از تلاش سازمان یافته برای بیرون راندن مسلمانان به خارج از میانمار حکایت دارد.

ارتش میانمار مدعی است که با شبه‌نظامیان می‌جنگد و با غیرنظامیان طرف نیست.

حدود ۳۸۹ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که همواره در میانمار به عنوان «مهاجران غیرقانونی» از آنها یاد شده و گزارش‌های متعددی از سخت‌گیری دولت این کشور بر آنها منتشر شده است، در چند هفته گذشته و پس از شروع درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان، آواره شده‌اند و بخش مهمی از آنها به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان روهینگیا چندین دهه است که در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچ‌گاه به آنها حق شهروندی اعطاء نکرده است.

تصاویر ماهواره‌ای تهیه‌شده از سوی عفو بین‌الملل یک روز پس از آن منتشر شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل آن «آنتونیو گوترش»، ضمن محکومیت خشونت‌ها در میانمار، از دولت «آنگ‌سانگ‌ سوچی» خواستند که فورا به وضعیت آورگان روهینگیا، آن هم بدون تبعیض، رسیدگی کند.

عفو بین‌الملل می‌گوید تصاویر قبل و بعد از روستاهای روهینگیا در ایالت راخین (غرب میانمار) به وضوح از «پاکسازی قومی» در این منطقه حکایت دارد.

«تیرانا حسن» مدیر مرکز بحران این سازمان حقوق بشری می‌گوید: «"شواهد غیرقابل انکارند - نیروهای امنیتی میانمار شمال ایالت راخین را به آتش کشیده‌اند با این هدف که روهینگیایی‌ها را به بیرون از میانمار برانند. شک نکنید، این یک پاکسازی قومی است.»

در صورت اثبات اتهام‌هایی چون «نسل‌کشی یا پاکسازی قومی»، سازمان ملل متحد موظف خواهد بود با مداخله فوری نظامی و گسیل کردن صلح‌بانان خود در جهت توقف آن اقدام کند، برای همین هم به نظر برخی نهادهای حقوق بشری، جامعه جهانی هنوز در نشان دادن واکنش نسبت به آنچه در میانمار می‌گذرد «دست به عصا» حرکت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز