خبرگزاری کار ایران

پایان اولین روز مذاکرات آستانه؛ توافق برای ایجاد چهارمین «منطقه کاهش تنش» در سوریه

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۷۲۰

رئیس هیئت روسی در مذاکرات مربوط به سوریه در آستانه، گفته‌است فرصت دستیابی به توافق برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه «بسیار نزدیک» شده‌است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس‌العربی، مذاکرات آتش‌بس در سوریه در پایتخت قزاقستان ادامه دارد. این نشست با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، آمریکا، اردن، و قطر و همچنین سه کشور ترکیه، روسیه و ایران به عنوان ضامن آتش‌بس در سوریه برگزار شده است.

«الکساندر لاورنتیف» رئیس هیات روسی در مذاکرات مربوط به سوریه در آستانه در پایان نخستین روز نشست، گفته‌ است بخت دستیابی به توافق برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه «بسیار نزدیک» شده‌است.

هیات‌های مسکو، تهران و آنکارا قصد ایجاد چهارمین منطقه موسوم به «کاهش تنش» را در استان ادلب، واقع در شمال سوریه، نزدیک مرز ترکیه دارند.

مقام‌های نظامی روسیه گفته‌اند مسکو خواستار حضور دژبان‌های این کشور در استان ادلب، برای نظارت بر آتش‌بس است.

ششمین دور مذاکرات آستانه (۲۳ و ۲۴ شهریور/۱۴ و ۱۵ سپتامبر) به مدت دو روز با حضور الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، «سادات اونال» دستیار معاون وزیر خارجه ترکیه، «حسین جابری انصاری» معاون وزیر خارجه ایران و «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل، هیات آمریکا به رهبری «دیوید استار فیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، هیاتی از اردن و نمایندگان گروه‌های معارض برگزار ‌شده است.

تاکنون، مذاکرات منجر به ایجاد سه منطقه کاهش تنش‌ شده و وزیر خارجه روسیه، پیش‌تر در مورد ایجاد چهارمین منطقه در جریان شـشمین اجلاس آستانه، ابراز امیدواری کرده بود. 

نشست آستانه را می‌توان «بخش نظامی» مذاکرات سوریه توصیف کرد که بعد از آن مذاکرات در ژنو ادامه پیدا خواهد کرد که «بخش سیاسی» این گفت‌وگوها تلقی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز