خبرگزاری کار ایران

بارزانی:

اگر تا ۳ روز طرح جایگزین ارائه نشود همه‌پرسی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۶۷۶

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، اگر تا ۳ روز آینده توافقی مکتوب بین اربیل و بغداد با ضمانت جامعه بین‌المللی ارائه نشود همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق به دولت مرکزی این کشور فرصت داده است که یا در سه روز آینده بر سر یک «راه‌حل جایگزین که در نهایت به استقلال کردستان عراق منجر شود» با دولت این اقلیم توافق کند، یا اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال این منطقه را در موعد مقرر برگزار خواهد کرد.

بارزانی در یک تجمع در حمایت از استقلال کردستان عراق در شهر «سوران» اربیل اظهار داشت، چنین توافقی با تضمین اجرای آن از سوی آمریکا و اروپا، مورد قبول است.

رئیس اقلیم کردستان عراق، روز سه‌شنبه در این سخنرانی گفت که این منطقه خودمختار مشکلی با جامعه بین‌المللی ندارد.

به گفته او، جامعه بین‌المللی پیشنهاد داده است بین دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی میانجی‌گری کند اما «این دولت بغداد است که باید با آن توافق کنیم».

او در عین حال گفته است که بدون یک راه‌حل جایگزین قابل ‌اعتماد «غیرممکن است که بتوان همه‌پرسی را عقب انداخت.»

اقلیم کردستان عراق قصد دارد روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برای جدایی از عراق و تشکیل یک کشور مستقل، همه‌پرسی برگزار کند.

این همه‌پرسی در سه استان تشکیل‌دهنده منطقه خودمختار کردستان و همچنین مناطقی برگزار خواهد شد که تحت کنترل نیروهای کرد هستند اما عراق، بر تعلق آنها به حکومت مرکزی تاکید دارد.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، و هم‌چنین ایران و ترکیه، دو همسایه عراق، با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، «فلاح مصطفی» رئیس اداره امور خارجه اقلیم کردستان عراق، روز دوشنبه گفته بود که ترکیه، فرانسه و سازمان ملل متحد دارند روی یک طرح پیشنهادی جایگزین کار می‌کنند که دولت خودمختار کردستان عراق را متقاعد کند رای‌گیری را عقب بیندازد. با این حال او تاکید کرده بود که آنها هنوز به پیشنهاد «قانع‌کننده‌ای» نرسیده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز