خبرگزاری کار ایران

«آخرین درخواست» ترکیه از اقلیم کردستان عراق

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۷۳۵

شورای امنیت ملی ترکیه برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی اعلام کرده است. همزمان سخنگوی دولت ترکیه گفته است که آنکارا برای آخرین بار از این اقلیم می‌خواهد این همه‌پرسی را برای همیشه متوقف کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، شورای امنیت ملی ترکیه، جمعه شب نشستی به ریاست «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور برای بررسی همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق برگزار کرد.

نشست ملی ترکیه در بیانیه‌ای، بار دیگر بر «غیر قانونی و غیر قابل‌قبول بودن» همه‌پرسی در اقلیم کردستان تأکید کرد و متذکر شد: «در صورتی‌که این همه‌پرسی به‌رغم تمامی هشدارهای ما برگزار شود، ترکیه از تمامی حقوق خود براساس توافق‌نامه‌های دوجانبه و بین‌المللی استفاده خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است: «تمامی عراق و شمال آن، ساختار کثرت‌گرای آن اعم از اعراب، کردها، ترکمن‌ها، ایزدیان، کلدانیان و سریانی‌ها تنها در سایه تمامیت ارضی این کشور قابل محافظت است.»

شورای امنیت ملی ترکیه تأکید کرد: «اصرار برای برگزاری همه‌پرسی که مورد قبول ترکیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و دولت مرکزی عراق نیز نیست، عواقب وحشتناک غیر‌قابل اجتنابی، که به شمال عراق و منطقه‌مان آسیب وارد خواهد کرد، در پی خواهد داشت.»

این بیانیه افزود: «این همه‌پرسی علاوه بر آنکه تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ترکیه به شمار می‌رود، اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی عراق، ثبات و امنیت منطقه را نیز به خطر انداخته و اقدامی به شدت اشتباه است.»

 از سوی دیگر، «بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه، جمعه در نطقی تلویزیونی گفت: «برای آخرین بار از کردستان عراق می‌خواهیم از ایده برگزاری همه‌پرسی صرف‌نظر کند... ما با تعویق زمان برگزاری این همه‌پرسی مخالفت می‌کنیم و خواهان لغو نهایی آن هستیم.»

این در حالی است که «مسعود بارزانی» رئیس کردستان عراق، جمعه بار دیگر تاکید کرد که همه‌پرسی دوشنبه آینده( سوم مهر) برای استقلال این اقلیم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز