خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

«اسرائیل» روزنه تنفس اقلیم در محور اقتصاد/ همراه شدن بیش از حد با ترکیه، خطای محض است

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۳۲۳

اسرائیل اصلی‌ترین عامل ترانزیت هوایی به اقلیم است اما نباید از نزدیک شدن به ایران و تهدید منطقه توسط تل‌آویو چشم‌پوشی کرد.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل حمایت اسرائیل از استقلال کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عراق با موضوع‌های امنیتی و تمامیت ارضی چند کشور گره خورده است. باید توجه داشته باشیم که قومیت کرد در سوریه، عراق، ترکیه و ایران از سالیان گذشته حضور دارند و اگر اقلیم کردستان به صورت رسمی و با توجه به تمامی فراز و فرودهای منطقه‌ای و بین‌المللی استقلال پیدا کرده و از خاک عراق جدا شود، تهدیدهای زیادی برای کشورهای مذکور خلق خواهد شد. لذا بر اساس متن قانون اساسی عراق، جداسازی و اعلام استقلال تنها از منظر قانونی و به واسطه رای مجلس عراق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در اخبار، تصاویر و حتی ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است شاهد به  اهتزاز در آمدن پرچم اسرائیل در اقلیم کردستان هستیم. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرده که «سیروان بارزانی» فرمانده پیشمرگه‌های اقلیم، رسماً از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های معنوی تشکر کرده است. در اینجا ممکن است سوالی پیش بیاید که چرا اسرائیل وارد پرونده اقلیم کردستان شده است؟ باید توجه داشته باشیم که تئوریسین‌های حاضر در تل‌آویو بر این عقیده‌اند که ایران، عراق و حتی ترکیه تا پای دیوارهای اسرائیل در سوریه پیش‌روی کرده‌اند و تل‌آویو برای تامین امنیت خارجِ نزدیک خود باید وارد کنشگری علیه بازیگران مذکور به خصوص ایران و عراق شود. از این منظر شاهد هستیم که تل‌آویو به صورت مستقیم وارد پرونده همه‌پرسی کردستان شده است.

وضعیت جغرافیایی اقلیم کردستان به گونه‌ای است که هیچ راه آبی برای ورود اقلام ضروری و ترانزیت دریایی وجود ندارد و کشورهای همسایه اقلیم هم مرزهای خود را به سوی این منطقه بسته‌اند. لذا اسرائیل پُل هوایی مناسبی برای تامین نیازهای اقلیم به شمار می‌رود که می‌تواند دلیل بسیار مهمی برای حضور اسرائیل در اقلیم باشد. از این جهت بسیاری معتقدند که تشکیل و استقرار کردستان خنجری در پهلوی منطقه خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید به صورت تمام‌ قد با سیاست‌های ترکیه همراه شد، بیان کرد: موضوع دیگر که باید به صورت جدی مورد نظر قرار بگیرد بحث بازیگری ترکیه در این پرونده است. باید توجه داشته باشیم که ناتو و نیروهای آمریکایی در مرزهای ترکیه با عراق و سوریه حضور دارند، از این منظر خطری برای ترکیه متصور نیست و تهدید اصلی معطوف به ایران خواهد بود. از این جهت نباید به رفتار ترکیه بیش از حد اعتماد کرد. درست است که سیاست‌های آنکارا و تهران تقریباً در یک راستا قرار دارد اما باید توجه شود که ترکیه با ناتو طرف است و به دلیل حضور ۱۶ میلیون کرد در این کشور اردوغان و هم‌قطاران وی سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند که خوشایند کردهای ترکیه باشد. لذا احتمال دارد سخت‌گیری مشخصی از سوی آنکارا در قبال همه‌پرسی صورت نگیرد و حتی ممکن است که چشم طمع به منابع اقتصادی و انرژی اقلیم در آینده باعث برقراری مناسبات آنکارا و اربیل شود.

اینکه ستاد انتخابات اقلیم اعلام کرده بود که نتیجه همه‌پرسی ظرف ۷۲ ساعت منتشر خواهد شد، به نوعی درصدد بود تا اعلام کند شمارش آراء به صورت قانونی انجام می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک تاکتیک نام برد. ممکن است عده‌ای معتقد باشند بارزانی در این مدت درصدد همفکری با آمریکا و اسرائیل بوده است اما باید بدانیم که وی نیازی به انجام چنین کاری ندارد. چراکه در حالت فعلی، استقلال اقلیم یک اهرم قدرتمند در دست خاندان بارزان برای اعمال فشار به بغداد است؛ حتی گفته شده که کاروان‌های مسلح از اربیل به سمت سلیمانیه در حرکت هستند تا بتوانند جلوی تقویت قوای عراق در پادگان‌ها را بگیرد و از  این نظر احتمال درگیری و برخورد سخت همچنان وجود دارد.

وی در پایان خلطرنشان کرد: دولت عراق در حالت فعلی در شرایط چالش‌برانگیزی قرار دارد، چراکه داعش همچنان در عراق حضور دارد و از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نهادهای تصمیم‌ساز تل‌آویو در حال رصد اوضاع اقلیم، عراق و حتی ایران هستند. نکته دیگر این است که ترکیه روابط خوبی با اسرائیل دارد و حتی از منظر نظامی هماهنگی‌های کامل میان آمریکا و تل‌آویو برقرار است. از سوی دیگر ترکیه با آمریکا هم دارای روابط مناسب است و همه اینها می‌تواند زنگ خطری برای عراق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز