خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

سرنوشت شومی در انتظار بارزانی است/ همه‌پرسی استقلال باعث تحرک بیشتر گروه‌های تروریستی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۸۸۹

رئیس اقلیم کردستان عراق در واقع در دام اسرائیل افتاده و فریب وعده‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی را خورده است چرا که هیچ کشوری در منطقه از این جدایی سودی نمی‌برد و تنها فایده برای رژیم صهیونیستی متصور است.

«حسن هانی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تبیین مشکلات میان دولت عراق و اقلیم کردستان پس از پیروزی حامیان استقلال گفت: اقدام «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در واقع ادامه مسیر «ملا مصطفی بارزانی» پدر وی است که در سال ۱۹۷۰ میلادی با سفر به اراضی اشغالی و دیدار با مسئولان رژیم صهیونیستی طرح جداسازی کردستان از عراق را مطرح و مورد استقبال مسئولان اسرائیلی قرار گرفت. بارزانی درصدد است تا رویای ۵۰ ساله پدرش در راه استقلال کردستان را جامه عمل بپوشاند.

این کارشناس مسائل عراق خاطرنشان کرد: این اقدام وی باعث تحرک و فعالیت بیشتر گروه‌های تروریستی خصوصا گروه‌های تروریستی کُرد در منطقه و تقابل با اهداف و استراتژی‌ کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه خواهد شد.

وی در رابطه با اقدام متقابل دولت عراق در برابر برگزاری این همه‌پرسی و قدم برداشتن دولت اقلیم در مسیر استقلال تاکید کرد: دولت عراق قطعا درباره این مساله تسامح وتساهل از خود نشان نمی‌دهد و احتمال بروز درگیری نظامی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان بسیار زیاد است.

هانی‌زاده ادامه داد: این بحران در ادامه باعث افزایش فشارها بر اقلیم کردستان خواهد شد که منجر به محاصره همه‌جانبه کردستان و بروز مشکلات اقتصادی جدی برای مردم این منطقه می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با اشاره به اختلاف شدید بغداد و اربیل بر سر کرکوک عنوان کرد: کرکوک یک مساله مهم برای دو طرف و چالش بزرگی در این بحران به شمار می‌رود. بارزانی در پی الحاق این منطقه به کردستان بوده و عراق نیز دربرابر این خواسته به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نمی‌کند. یکی از عواملی که باعث استارت خوردن درگیری نظامی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان خواهد شد، مساله کرکوک است.

وی تصریح کرد: پس از سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط صدام، بیشترین درآمد نفتی به کردستان عراق تعلق داشته است و نفت کرکوک نیز منبع درآمد مهمی برای اقلیم به شمار می‌رود.

حسن هانی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: مسعود بارزانی اگر این رویکرد خود را ادامه دهد، در بن‌بست بدی قرار خواهد گرفت کما اینکه در حال حاضر نیز این امر را درک کرده است.

این کارشناس مسائل عراق در رابطه با نحوه برخورد نظامی میان بغداد و اربیل تشریح کرد: پارلمان عراق دولت را مکلف به اعزام نیروی نظامی به منطقه کرکوک برای به دست گرفتن کنترل این منطقه کرده است. از سوی دیگر، نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به حشد‌الشعبی نیز آماده حمایت و دفاع از مردم کرکوک هستند، چرا که در روزهای اخیر شاهد حمله نیروهای پیشمرگه به شهروندان عرب و ترکمن در کرکوک بوده‌ایم. دولت عراق خود را موظف به حمایت و دفاع از تمامی شهروندان خود می‌داند و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. با در نظرداشتن تمامی این مسائل درگیری نظامی در این منطقه تقریبا اجتناب ناپذیر است.

وی درباره رویکردهای مسعود بارزانی تاکید کرد: رئیس اقلیم کردستان عراق در واقع در دام اسرائیل افتاده و فریب وعده‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی را خورده است چرا که هیچ کشوری در منطقه از این جدایی سودی نمی‌برد و تنها فایده برای رژیم صهیونیستی متصور است.

هانی زاده با بزرگ قلمداد کردن فتنه کُردها در عراق آن را فتنه‌ای بزرگ‌تر از داعش خواند و افزود که این بحران باعث بروز جنگ داخلی بلندمدت در عراق می‌شود که تنها منتفع این جنگ داخلی، اسرائیل است. 

وی با اشاره به سفر «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق به ترکیه و ایران اعلام کرد: به احتمال فراوان وی پس از ایران به سوریه نیز سفر خواهد کرد و هدف از این سفرها نیز همسو و هماهنگ‌تر کردن کشورهای همسایه برای مقابله با این پدیده در عراق است. چرا که نگرانی‌های سه کشور ایران، ترکیه و سوریه نیز در این باره بسیار زیاد است و حتی احتمال حضور نظامی آن‌ها برای مقابله با کُردها وجود دارد. همچنین ممکن است در روزهای آتی شاهد ارسال درخواست رسمی دولت مرکزی عراق از کشورهای منطقه برای حضور در خاک عراق به منظور مقابله با جدایی کردستان باشیم.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به نقش قدرت های خارجی در این بحران اعلام کرد: به رغم مخالفت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه از استقلال کردستان این سه کشور در پس پرده، از جدایی کردستان عراق از این کشور حمایت می‌کنند. آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی طرح سناتور «جو بایدن» را به تصویب رسانده و در پی اجرایی کردن آن بوده است. براساس طرح جو بایدن، عراق باید به سه کشور کردنشین، شیعه نشین و سنی‌نشین تقسیم شود. از سوی دیگر، دشمنان عربی عراق یعنی عربستان و امارات متحده عربی با حمایت‌های پنهانی از اقلیم از جدایی کردستان از عراق استقبال می‌کنند. کویت نیز به دلیل حمله نظامی حزب بعث و اشغال کویت توسط رژیم صدام تاکنون زیر فشار روانی شدیدی بوده و از تجزیه عراق قطعا ناراحت نخواهد شد.

وی ادامه داد: مسعود بارزانی از شرایط عراق و درگیری این کشور در مبارزه با تروریسم داعش سوء استفاده کرد. زمانی که وی دولت را مشغول مبارزه با داعش دید،  از فرصت به دست آمده کمال استفاده را برد.

هانی زاده در پایان گفت: اگر بارزانی بر استقلال کردستان اصرار کند، باعث بروز وضعیت و شرایط بدی در اقلیم خواهد شد. بسیاری از احزاب سیاسی و مذهبی، ترکمن‌ها، کُردهای شیعه مذهب و اعراب ساکن اقلیم با استقلال کردستان مخالف هستند که تمامی این موارد به اضافه به خطر افتادن امنیت ملی کشورهای همسایه نه تنها باعث به نتیجه نرسیدن این خواسته بارزانی می‌شود بلکه به احتمال فراوان باعث پایان خودمختاری و امتیازات اعطا شده به اقلیم می‌شود. همچنین این پایان راه مسعود بارزانی و کنار گذاشته شدن دائم وی از صحنه سیاسی اقلیم کردستان عراق خواهد شد که باعث رقم خوردن سرنوشت شومی برای مسعود بارزانی می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز