خبرگزاری کار ایران

نیکنامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ائتلاف مرکل با حزب سبزها و لیبرال دموکرات ناهمگون خواهد بود/ انتخابات زودهنگام محتمل نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۴۳۹

ائتلاف صدراعظم آلمان با احزاب لیبرال دموکرات و سبزها بسیار دشوار است چراکه ایجاد اتحاد میان نظریات لیبرالی و سوسیالیستی نمایانگر یک ائتلاف ناهمگون است.

«رکسانا نیکنامی» تحلیلگر مسائل اروپا در تحلیل سناریوهای محتمل برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سناریوهای محتمل برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به رهبری آنگلا مرکل دارای موانع و مشکلات زیادی است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که از ابتدای انتخابات، ائتلافی بین حزب دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی ایالت باواریا وجود داشت اما بحث این است که دولت ائتلافی آلمان چگونه باید شکل بگیرد؟ به عبارتی دیگر متحدان باواریایی مرکل این پیام را مخابره می‌کنند که ایالات‌های کمتر توسعه یافته در شرق آلمان که اتفاقاً مرکل از آن ناحیه است رای کمتری را به وی دادند اما ایالت‌‌های غربی آلمان آراء بیشتری به صندوق وی ریختند.

وی افزود: در مورد هشدارهایی که به مرکل داده می‌شود و همچنین ائتلاف وی با دو حزب سبزها و لیبرال دموکرات محورهای مشترکی مانند بحث مهاجرت، حقوق بازنشستگان و مسائل خدمات درمانی وجود دارد؛ باید توجه داشت که موضوع مهاجران یکی از اصلی‌ترین محورهایی است که موجب شد آرای مرکل کاهش پیدا کند. در تفسیر این واقعه باید توجه داشته باشیم که آلمان موتور محرک اتحادیه اروپا است و شخص مرکل و تیم او همواره بر رعایت و اجرای صحیح «پیمان دوبلین» تاکید داشتند اما در حالت فعلی به نظر می‌رسد که مرکل تا حدودی فراتر از این قانون عمل کرده است.

سایر احزاب آلمان مشکل خاصی با مهاجرت و پذیرش مهاجران ندارند اما معتقدند که نباید پیمان دوبلین زیر پا گذاشته شود و این وضعیت موجب شده تا مرکل اعلام کند بحث مهاجرپذیری با اجرای اصلاحات ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به محتمل‌ترین حالت دولت ائتلافی بیان کرد: تنها راه حل پیش روی صدراعظم آلمان، ائتلاف با حزب سبزها و لیبرال دموکرات‌ها است که البته کار بسیار دشواری به حساب می‌آید. چرا که حزب سبزها اندیشه سوسیالیستی دارند و نسبت به موضوعاتی مانند سیاست‌ مهاجرپذیری، حقوق و دستمزد و حتی ساعت کاری معترض هستند. به گونه‌ای که ساعت کار در آلمان بالاتر از سایر کشورهای عضو اتحادیه بوده اما حقوق آن به نسبت کمتر است. در مقابل، حزب لیبرال دموکرات‌ که شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح صنعت آلمان به حساب می‌آیند میزان مالیات برای صنایع را مطلوب ارزیابی می‌کند اما حزب سبزها به دلیل آلایندگی صنایع خودروسازی خواهان افزایش مالیات این طیف از صنایع هستند. لذا باید بگوییم که مرکل راه بسیار سختی را در پیش دارد، چراکه احزاب حاضر در ائتلاف ناهمگون هستند.

عده‌ای معتقدند که چالش اصلی صدراعظم آلمان حضور خیزش و حضور پررنگ‌تر از گذشته «حزب آلترناتیو برای آلمان» است اما مشکل اصلی برای مرکل از درون دولت خواهد بود. ائتلاف حزب دموکرات مسیحی با احزاب سبزها و لیبرال دموکرات را «ائتلاف جامائیکا» می‌خوانند. از این نظر باید توجه داشته باشیم که در اوایل قرن ۲۱ یعنی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ائتلاف جامائیکا رخ داد اما طول عمر آن نهایتاً دو سال به طول انجامید. از این جهت است که می‌گوییم چالش اصلی مرکل از داخل دولت خواهد بود نه از خارج آن.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم تشکیل دولت ائتلافی انتخابات زودهنگام محتمل است یا خیر، اظهار کرد: امکان برگزاری انتخابات زودهنگام دور از انتظار است؛ باید دید که چه وزارتخانه‌هایی به کدام یک از احزاب می‌رسد؛ به عنوان مثال لیبرال‌ها به دنبال آن هستند تا وزارت دارایی و اقتصاد را در اختیار بگیرند و در مقابل باید ببینیم که سبزها مایل به در دست گرفتن کدام وزارتخانه هستند. از این جهت است که صدراعظم آلمان اعلام می‌کند تا ژانویه دولت را معرفی می‌کند. از سوی دیگر، مهلت قانونی برای تشکیل کابینه و معرفی دولت در قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان ۶ تا ۱۲ ماه اعلام شده و به نظر می‌رسد که مرکل سعی دارد از حداکثر فرصت برای معرفی کابینه استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز