خبرگزاری کار ایران

کاتالونیا روز دوشنبه اعلام استقلال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۹۷۱

کاتالونیا دوشنبه هفته آینده از اسپانیا جدا شده و دولت مستقل تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «میریا بویا» نماینده پارلمان ایالت کاتالونیا اعلام کرد این منطقه روز دوشنبه هفته آینده اعلام استقلال می‌کند.

بویا افزود کاتالونیا پس از جلسه پارلمان روز دوشنبه، استقلال خود از دولت مرکزی اسپانیا را اعلام می‌کند.

وی تاکید کرد: «می‌دانیم که ممکن است با محرومیت‌های  شغلی و دستگیری مواجه شویم، اما برای این مساله آمادگی داریم.»

 این درحالی است که «کارلوس پوجدمان» رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا نیز سه‌شنبه گفته بود، این منطقه طی روزهای آینده اعلام استقلال خواهد کرد.

پوجدمان گفته بود کاتالونیا به دنبال مذاکره با دولت مرکزی اسپانیا بود اما رفتار مادرید نشان داد این مساله امکان‌پذیر نیست.

روز یکشنبه گذشته در منطقه کاتالونیا با مرکزیت شهر بارسلون همه‌‌پرسی استقلال برگزار شد، اما دولت مرکزی اسپانیا کوشید تا از برگزاری آن جلوگیری کند. مقام‌های محلی می گویند، نزدیک به ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه پرسی به استقلال این منطقه رأی مثبت داده‌اند.

کارلوس پوجدمان در پاسخ به پرسشی درباره دخالت حکومت اسپانیا و این که دولت مرکزی کنترل منطقه کاتالونیا را دست بگیرد، گفته است: «چنین اقدامی، یک اشتباه خواهد بود که همه چیز را تغییر خواهد داد.»

این در حالی است که «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا، روز سه‌شنبه رهبران منطقه کاتالونیا را متهم کرد که با زیر پا گذاشتن اصول دموکراتیک باعث چند دستگی در بین مردم کاتالونیا شده‌اند.

پادشاه اسپانیا در یک برنامه تلویزیونی زنده رهبران منطقه کاتالونیا را به عدم وفاداری به دولت و حکومت اسپانیا متهم کرد.

دولت مرکزی اسپانیا می‌گوید همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است؛ قانونی که در پی مرگ فرانکو، واپسین دیکتاتور آن کشور، در سال ۱۹۸۷ به تصویب رسید.

در روز سه‌شنبه همچنین صدها هزار نفر در اعتراض به «خشونت» پلیس در روز همه‌پرسی استقلال این منطقه در شهر بارسلون دست به راهپیمایی زدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، حدود ۳۰۰ هزار تظاهر کننده در خیابان های بارسلون خواستار «خروج نیروهای اشغالگر» شدند و اعلام کردند که «خیابان‌ها همیشه به ما تعلق دارد».

این در حالی است که به دنبال فراخوان اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های هوادار استقلال کاتالونیا، ایستگاه‌های مترو در بارسلون تعطیل شدند و کارگران دست از کار کشیدند.

مقام‌های محلی در کاتالونیا می گویند، بیش از ۷۰ درصد از کارگران به فراخوان اعتصاب پاسخ مثبت دادند.

پیش از این،‌ دانشگاه‌های بارسلون، موزه هنر معاصر این شهر و حتی باشگاه فوتبال بارسلونا اعلام کرده‌ بودند که به اعتصاب سراسری می‌پیوندند.

هدف از این اعتصاب سراسری، محکوم کردن خشونت پلیس اسپانیا در روز برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا اعلام شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز