خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر سوری در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدگاه رهبر ایران درباره قابل اعتماد نبودن آمریکا درست بود/ اروپا به خاطر ترامپ وجهه بین‌المللی‌ خود را خدشه‌دار نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۵۴۴

آمریکا تقریبا در مواضع خود علیه برجام و ایران تنهاست و حتی متحدان قدیمی وی در اروپا یعنی بریتانیا و فرانسه در واکنش به اظهارات ادامه‌دار ترامپ در ماه‌های اخیر علیه توافق هسته ای پایبندی خود را به برجام اعلام کرده‌اند .

احمد کردیه کارشناس و تحلیل‌گر سوری مسائل بین‌الملل درباره اظهارات ضدایرانی و ضد برجامی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری مواضع منفی و بدی نسبت به ایران داشته است و چندین بار از ایران و برجام انتقاد کرده و آن را بدترین توافق آمریکا دانسته است. همچنین باید گفت ترامپ از حزب جمهوری‌خواه بوده و این حزب نیز نظر نسبتا منفی بیشتری نسبت به همتایان دموکرات‌های خود درباره ایران دارد.

وی افزود: ترامپ پس از  رسیدن به ریاست جمهوری همیشه سعی داشته ایران را تحت فشار قرار دهد و از حربه‌هایی مانند  برنامه موشکی و توافق هسته‌ای استفاده کرده است. وی چندین بار ایران را متهم را به عدم رعایت توافق هسته ای و مفاد آن کرده است در حالی که سازمان‌های بین المللی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای دیگر عضو برجام چیزی خلاف آن چه ترامپ مدعی شده است را اعلام می کنند و ایران را متعهد و پایبند به توافق هسته‌ای می‌‌دانند .

کردیه خاطرنشان کرد: ما در منطقه خاورمیانه کشورهایی را داریم که به عنوان متحد و هم پیمان آمریکا شناخته می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و بحرین اشاره کرد برای نمونه عربستان سعودی که یکی از اولین مقاصد سفرهای خارجی ترامپ از آن یاد می‌شود با بستن قراردادهای سنگین و هنگفت سعی کرد این دشمن همیشگی ایران در منطقه را به خود نزدیک‌تر کند. آمریکا نیز به خاطر مسایل و مشکلات اقتصادی موجود در این کشور نیاز به قراردادهای هنگفت مالی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: از سوی دیگر باید به این  نکته نیز توجه داشت که آمریکا از روابط با ایران بهره اقتصادی چندانی نمی‌برد و در واقع کشورهایی همچون چین و روسیه وکشورهای اروپایی که بسیاری از آنها نیازمند نفت و گاز ایران هستند  از روابط تجاری با ایران  بهره‌مند می‌شوند .

وی اضافه کرد: همچنین در این رابطه باید گفت که آمریکا تقریبا در مواضع خود علیه برجام و ایران تنهاست و حتی متحدان قدیمی وی در اروپا یعنی بریتانیا و فرانسه در واکنش به اظهارات ادامه‌دار ترامپ در ماه‌های اخیر علیه توافق هسته ای پایبندی خود را به برجام اعلام کرده‌اند .

کردیه عنوان کرد: ترامپ مدعی است که ایران همیشه در حال دخالت در کشورهای منطقه بوده و همیشه در حال اقدامات منفی در  خاورمیانه است.  به ادعای ترامپ ایران با استفاده از گروه‌هایی همچون سپاه پاسداران، حزب الله، حماس و دیگر گروه‌های مرتبط با خود در حال برهم زدن ثبات در کشورهای منطقه است. از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان به نوعی در حال جنگ با ایران هستند که در واقع نوعی جنگ غیر مستقیم بوده و مظاهر آن در یمن عراق و سوریه نمودار می‌شود. وقتی تمامی این مسایل را در کنار یکدیگر می‌گذاریم، می‌بینیم که ترامپ به دنبال کم کردن نفوذ ایران در منطقه  با استفاده از ابزار تحریم و فشار اقتصادی است.

وی ادامه داد: پس مسلما عربستان و دیگر کشورهایی که در منطقه روابط خوبی با ایران ندارند از این قضیه خوشحال هستند که این خوشحالی را پیش از این در اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیده‌ایم و در آینده نه چندان دور در گفتار و کردار سران کشورهایی همچون عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در منطقه شاهد خواهیم بود. در عرصه بین‌المللی ما شاهد این هستیم که اکثر هم پیمانان و متحدان ترامپ در قضیه برجام در توافق هسته‌ای با ایران دیدگاه‌های متفاوتی با رئیس‌جمهوری ایالات متحده دارد البته باید این نکته را مد نظر داشت این اختلافات نه فقط در قضیه برجام بلکه در مسایل دیگری همچون اقتصاد جهانی، بحران شبه جزیر کره و مسایل زیست محیطی نیز بروز و ظهور کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که ایران به تعهدات خود درباره برجام پایبند بوده است و به‌رغم این اظهارات وزیر خارجه ایالات متحده، ترامپ در سخنان اخیر خود ایران را متهم به عدم پایبندی به برجام کرد. ترامپ مستقیما ایران را به این امر متهم نکرده است بلکه از طریق مسایل دیگری همچون توسعه تسلیحات موشکی، ایران را به این امر متهم می‌کند.

کردیه تاکید کرد: مساله برای ایران فقط برجام نیست اگر برجام ادامه نیز پیدا بکند آمریکا سعی خواهد کرد از طرق دیگر ایران را تحت فشار قرار داده و تهدیداتی علیه این کشور  و دیگر کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند وضع کند. رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه ای اعلام کرده بودند که مساله من با نفس برجام نیست بلکه مساله من اعتماد کردن به آمریکایی‌هاست. این دیدگاه ایشان کاملا درست است چرا که عدم وفاداری آمریکایی‌ها به تعهدات خود در طول تاریخ امری به اثبات رسیده است و در قبال ایران نیز حتی اگر این توافق ادامه پیدا کند، آمریکا سعی خواهد کرد با وضع تحریم‌های دیگر به این کشور ضربه وارد کرده و ایران را تحت فشار قرار دهد.

وی تصریح کرد: ایران نیز در مقابل از اقدام‌های تحریک‌آمیز خودداری کرده و روابط خود را با کشورهایی که پس از این توافق رابطه خود را با ایران بهبود بخشیده‌اند، افزایش دهد. از جمله آنها کشورهای اروپایی است که ایران را متعهد به برجام دانسته و به داشتن روابط اقتصادی مثبت با تهران روی آورده‌اند. این کشورها عضوی از جامعه بین‌الملل هستند و جامعه بین‌الملل منحصر به حضور و وجود آمریکا نیست . این کشورها دارای منافع و مزایای مربوط به خود در رابطه با ایران هستند به آسانی از رابطه با ایران چشم‌پوشی نخواهند کرد .

کردیه اضافه کرد: این امر که ما فکر کنیم آمریکا سعی خواهد کرد با دادن امتیازات و منافع بیشتر به کشورهای همچون فرانسه و بریتانیا آنها را از این توافق خارج کند نیز امری دور از تصور است چرا که اولا ذات ترامپ، ذاتی است که به فکر امتیاز دادن نیست بلکه در فکر کسب منابع است و در وهله دیگر باید به این امر نیز توجه داشت که این کشورها حاضر نخواهند بود در قبال اخذ امتیاز و منافع، وجهه بین‌المللی خود را در برابر دیگر کشورها از بین ببرند. در خصوص منطقه نیز ایران باید کشورهایی را که به نوعی دچار ایرا‌ هراسی شده اند به خود نزدیک کرده و توهم توطئه ایران در این کشورها را از بین ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز