خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا طرح کرد:

«امنیت پایدار» منشاء اصلی اختلاف دولت و نمایندگان مجلس افغانستان/ کرزی جبهه همگرایی با همسایگان را علیه داعش کلید زده است

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۴۱۳

دولت وحدت ملی افغانستان اگر نتواند اختلافات قومی و مذهبی را سر و سامان بدهد و راهبرد جدیدی در مبارزه با تروریسم اتخاذ کند بدون تردید باید در کابل با پیاده‌نظام داعش و طالبان به مقابله بپردازد.

«فداحسین مالکی» سفیر پیشین کشورمان در افغانستان با اشاره به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس افغانستان به عملکرد دولت وحدت ملی در برقراری امنیت سراسری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: شرایط فعلی افغانستان با توجه به اعلام استراتژی جدید آمریکا در این کشور دارای ابعاد پیچیده‌ای است. باید توجه داشت که در مقطع کنونی شاهد شکست داعش در عراق و سوریه هستیم اما در سوی دیگر میدان داعش را در افغانستان و جنوب آسیا مشاهده می‌کنیم که نشان از تغییر فاز حضور آنها در جغرافیای مختلف دارد.

وی ادامه داد: اگر به نوع و مدل عملیات‌هایی که در افغانستان اجراء می‌شود نگاه کنیم دقیقاً به این مفهوم می‌رسیم که داعش به دنبال پیگیری و ادامه سناریوهای خود در افغانستان همانند عراق و سوریه است؛ حتی باید بگوییم که داعش در حالت فعلی فعال‌تر از عراق و سوریه ظاهر شده است. چراکه طی سه ماه چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از غیرنظامیان و همچنین افسران پلیس و اردوی ملی افغانستان بر اثر عملیات‌های داعش کشته شده‌اند که در تاریخ منازعات داخلی افغانستان بی‌سابقه است. لذا حضور طالبان و پس از آن داعش در بسیاری از ولایات افغانستان نشان می‌دهد که وضعیت امنیت و پایداری آن در این کشور با مخاطره جدی روبه‌رو است.

هفته‌های اخیر «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغاستان اقدام به گشودن باب جدید از دیپلماسی کرده است که در ابتدای آن به روسیه سفر کرده تا بتواند مقامات این کشور را در مورد خطر داعش و افراط‌گرایی تحریک کند. در این راستا احتمالاً سفری از سوی وی به ایران و کشورهای تاثیرگذار در افغانستان صورت می‌گیرد تا بتواند آنها را از فعالیت‌های جدید تروریستی با خبر کند. لذا کنشگری جدید کرزای در عرصه سیاست خارجی آن هم در وضعیت کنونی این پیام را مخابره می‌کند که خطر تروریسم و رشد داعش در افغانستان و تکثیر آن به کشورهای اطراف بیش از گذشته برجسته شده است.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره با بیان اینکه انتقاد از دولت وحدت ملی ریشه در ناامنی دارد، گفت: اعتراض و انتقاد نمایندگان ولایت‌های مختلف در مجلس افغانستان ریشه در وجود ناامنی و تروریسم دارد؛ نمایندگان مجلس افغانستان معتقدند که دولت وحدت ملی استراتژی خاص به صورت بومی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان ندارد و نتیجه آن به جای ماندن صدها جنازه و کشته در این کشور است. در این بین باید توجه داشته باشیم که آمریکا به صورتی وارد میدان امنیت افغانستان شده که هرگونه اقدامی باید با آنها هماهنگ شود و این موضوع موانع و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. به صورتی که اگر نیروهای نظامی و پلیس افغانستان بخواهند دست به عملیات گسترده بزنند باید با هماهنگی نیروهای آمریکایی باشد.

عده‌ای معتقد هستند که بخشی از تنش‌ها و عدم استقرار امنیت در افغانستان به دلیل وجود اختلاف نظرهای گوناگون در دولت این کشور است؛ اگر نگاهی به این وضعیت بیاندازیم به راحتی می‌بینیم که تنش‌های قومی در گذشته کمتر بود اما در حالت فعلی افزایش پیدا کرده که همین شکاف‌های دیدگاهی موجب خیزش داعش و افراط‌گرایی و عدم مدیریت صحیح در مهار بحران می‌شود. اگر به راهبرد داعش در افغانستان نگاه کنیم می‌بینیم که دقیقاً قصد دارند تا سناریوی عراق و سوریه را در آنجا پیاده‌سازی کنند. به عبارتی دیگر داعش قصد دارد تا طیف‌های سنی و شیعه در افغانستان را مورد هدف قرار دهد. به عنوان مثال مسجد شیعیان را در کابل مورد هدف قرار می‌دهد و در عملیات بعدی اماکن متعلق به اهل سنت مورد هجمه قرار می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: دولت وحدت ملی افغانستان اگر نتواند شکاف‌های اجتماعی و قومیتی را مهار کرده و راهبرد جدیدی اتخاذ کند، بدون تردید باید همانند عراق و سوریه باید پذیرای پیاده‌نظام داعش در کابل باشد که البته تا به این لحظه انفجارها و عملیات‌ها حاکی از همین موضوع است. آنچه مشخص است، انتظار مردم افغانستان از دولت وحدت ملی برای برقراری امنیت پایدار است که از سوی نمایندگان آنها مورد اشاره قرار می‌گیرد. از جهتی دیگر نگاه نمایندگان مجلس افغانستان به استراتژی و سناریوی آمریکا خوش‌بینانه نیست و از این منظر یکی از دلایل انتقاد نمایندگان از دولت همین موضوع است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز