خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران و حشدالشعبی/ هدف‌گذاری واشنگتن برای استفاده از کردها

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۴۴۷

اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ و راهبرد جدید آمریکا در عراق بر پایه به حاشیه راندن حشدالشعبی و توقت ارتش عراق بنا شده که کردها در امتداد آن به عنوان یک عنصر موثر مورد نظر هستند اما هدف اصلی دور کردن تهران از بغداد است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به سخنان اخیر مشاور امنیت ملی ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از منظر ساختار امنیتی و نظامی ایالات متحده، در عراق سه نهاد وجود دارد که دو مورد از آن بر خلاف منافع و دیگری همسو با منافع آمریکا است؛ به عبارتی دیگر باید بگوییم که واشنگتن منابع بحران در عراق را که منافع آن را مورد تهدید قرار می‌دهند، حول سه موضوع اصلی ارزیابی می‌کند که از آن به عنوان «مثلث تهدید» نام می‌برند. سه ضلع این مثلث از نگاه ایالات متحده داعش، کردها و حشدالشعبی هستند. در مورد داعش، آمریکا به دنبال آن است تا بتواند تمامی فتوحات میدانی را به نفع خود مصادره کند تا از این طریق علاوه بر افزایش پرستیژ بین‌المللی، وجهه ائتلاف ضد داعش را افزایش و نقش ایران را کم‌رنگ نشان دهد.

وی ادامه داد: در مورد کردها باید بگوییم که ایالات متحده از قدیم و خصوصاً از زمان سقوط صدام تا به امروز روی این جریان بومی و سیاسی عراق سرمایه‌گذاری کرده و نفوذ در این نقطه را مساوی با نفوذ تدریجی در ایران می‌داند. البته باید بدانیم که آمریکا از تحرکات کردها در گذشته نگران بود و از همین جهت به معامله با آنها پرداخته است. اما آنچه که به عنوان ضلع سوم مثلث منافع و همچنین تهدید آن مدنظر ایالات متحده است وجود بسیج مردمی عراق در منازعات میدانی و سیاسی است؛ از این جهت ما شاهد هستیم آمریکا در صدد است تا بتواند العبادی را آن طور که مایل است، هدایت کند.

واشنگتن به این نتیجه رسیده که نفوذ حشدالشعبی در عراق می‌تواند بیشتر از داعش برای منافع آمریکا تهدیدآمیز باشد؛ اینکه دیده می‌شود در سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان، وزیر خارجه ایالات متحده و حیدرالعبادی یکدیگر را در آغوش می‌گیرند این پیام را مخابره می‌کند که همچنان حوزه نفوذ آمریکا در عراق پابرجا است و دولت ترامپ به دنبال تقویت آن است. لذا با توجه به وضعیتی که در عراق پیش آمده ایالات متحده به دنبال آن است که به هر طریقی که شده نفوذ حشدالشعبی که یک ارگان دینی، سیاسی و نظامی است را کاهش دهد؛ چراکه آنها تقویت این جریان بومی عراق را مغایر اهداف خود و تقویت وجهه ایران می‌دانند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در حال سناریوچینی برای به حاشیه راندن بسیج مردمی عراق است، گفت: سناریویی که ایالات متحده مد نظر دارد، تقویت بیشتر ارتش عراق از جهت آموزش و تسلیحات سبک و سنگین نظامی است تا از این طریق بتواند میدان‌داری بیشتر را به عهده گرفته و نفوذ ایران را کم کند که البته در سوریه هم چنین حالتی وجود دارد. اینکه ایالات متحده با مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه یا به عبارتی دیگر کردهای شمال این کشور پایتخت داعش در «رقه» را پاک‌سازی می‌کند، نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال تثبیت و گسترش حوزه نفوذ خود در سوریه است. لذا مجموع معادلاتی که در عراق و سوریه شکل گرفته نشان می‌دهد که دولت ترامپ به صورت جدی به دنبال تحکیم حضور و نفوذ خود در این دو کشور است.

نزدیک شدن حیدرالعبادی به عربستان تا حدودی توسط ایالات متحده خط‌دهی شد، چراکه آمریکا احساس می‌کند تقویت بسیج مردمی عراق می‌تواند موجب تشکیل حزب‌الله قدرتمند در عراق بشود. از این جهت شاهد هستیم که اظهارات اخیر ژنرال مک مستر بر دو پایه اساسی یعنی «کاستن از نفوذ ایران در عراق» و همچنین «تقویت کردها به عنوان یک عنصر سیاسی و میدانی موثر» بنا شده است.

وی در پایان با اشاره به سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد کردستان عراق عنوان کرد: به نظر می‌رسد گزینه پس از بارزانی شخصی از اتحادیه میهنی کردستان و به عبارتی دیگر از جناح طالبانی خواهد بود. در مورد کردهای عراق، ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند آنها را برای یک «واکنش غافلگیر کننده» آماده کند. از این نظر حتی ممکن است در آینده برخورد نظامی میان بغداد و اربیل صورت بگیرد و در آنجا کردها، حشدالشعبی را مورد هدف قرار خواهند داد که این دقیقاً استراتژی آمریکا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز