خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر اسپانیا کابینه و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۶۶۶

نخست‌وزیر اسپانیا ضمن انحلال دولت و پارلمان جدایی‌طلب منطقه کاتالونیا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این منطقه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، عصر جمعه بعد از تصمیم یک‌جانبه پارلمان کاتالونیا به اعلام استقلال این منطقه، «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا «کارلس پوچدمون» رئیس این اقلیم و دولت وی را برکنار کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۱ دسامبر در کاتالونیا شد.

راخوی در پایان نشست کابینه اسپانیا و بعد از چراغ سبز مجلس سنای این کشور برای اعمال حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر کاتالونیا، راخوی طی نطقی تلویزیونی گفت: «برای ما، اسپانیایی‌ها، امروز روز ناراحت‌کننده‌ای بود که طی آن به صورت غیرمعقول قانون نقض و دموکراسی در کاتالونیا نابود شد.»

حدود سه هفته پیش با وجود مخالفت دولت مرکزی اسپانیا، همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا برگزار شد که ۴۳ درصد واجدان شرایط در آن شرکت کردند و بیش از ۹۰ درصد رأی‌دهندگان به استقلال رأی دادند.

در واکنش به این همه‌پرسی، دادگاه قانون اساسی اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرد و دولت مرکزی اسپانیا نیز اعلام کرد نیتجه این همه‌پرسی را نخواهد پذیرفت.

تنش‌ها در ارتباط با موضوع استقلال کاتالونیا در روز گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا با سرپیچی از فرمان دولت مرکزی اسپانیا، به استقلال از این کشور رای داد. در مقابل، سنای اسپانیا نیز تحت اصل ماده ۱۵۵ قانون اساسی، طرح اعمال حاکمیت مسقیم دولت مرکزی مادرید بر کاتالونیا را تصویب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز