خبرگزاری کار ایران

نیکنامی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تاثیر استقلال کاتالونیا بر امنیت اتحادیه اروپا/ چگونگی اعمال نفوذ بروکسل برای میانجی‌گری

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۹۲۶

ریشه استقلال‌طلبی کاتالون‌ها تا حدی به بحران یورو باز می‌گردد و در حالت فعلی این شکاف به یک گسل تبدیل شده که اگر محقق شود، موج آن تا ایرلند و اسکاتلند را فرا خواهد گرفت.

«رکسانا نیکنامی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح آخرین وضعیت پرونده جدایی کاتالونیا از اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مساله جدایی قومیت‌ها در اروپا مربوط به امروز یا یک دهه اخیر نیست و در هر نقطه‌ای خود را به گونه‌های مختلف نشان می‌دهد. به صورتی که در امتداد بحث استقلال کاتالونیا شاهد رای‌گیری برای استقلال در دو استان واقع در شمال ایتالیا بودیم و این نشان می‌دهد که گستره استقلال‌طلبی در اروپا حد و مرز ندارد و تنها متعلق به یک کشور نیست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که پس از جریان بحران یورو در اروپا شکاف جدی میان کشورهای طلبکار و بدهکار به وجود آمد و همین موضوع تا به امروز خود را در ابعداد سیاسی و قومی نشان داده است. به گونه‌ای که کشورهای بدهکار مانند اسپانیا و ایتالیا به محوریت این بحران تبدیل شده بودند و این موضوع باعث شده تا طیف‌های ثروتمند همیشه ناراضی باشند. به عنوان مثال دو منطقه مذکور در شمال ایتالیا و همچنین کاتالونیا در کشور اسپانیا مناطق ثروتمندی هستند که معتقدند بار تمامی کشور روی دوش آنها است.

کاتالونیا پیشرفته‌ترین ناحیه اسپانیا و همچنین ثروتمندترین منطقه این کشور به حساب می‌آید و مابقی نقاط اسپانیا همچنان به صورت بومی باقی مانده‌اند. در واقع اعتراض کاتالون‌ها به این دلیل است که آنها می‌گویند چرا ما باید بار اقتصادی و شکافی که از زمان بحران یورو ایجاد شده را به دوش بکشیم و حتی نقش دولت مرکزی حاکم بر مادرید را نقد می‌کنند. مشابه این اظهارات از سوی مرکل و در زمان بحران یورو مطرح شد؛ وی رسماً اعلام کرد که آلمان در این بحران به کارت اعتباری اروپا تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به سناریو‌های پیش روی دولت اسپانیا عنوان کرد: باید توجه داشت که اسپانیا یک کشور دموکراتیک و عضوی از اتحادیه اروپایی است؛ در حالت فعلی به نظر می‌رسد که دولت مادرید با دو چالش امنیتی و سیاسی در پرونده کاتالونیا مواجه است. اگر اسپانیا بخواهد استقلال کاتالون‌ها را به رسمیت بشناسد، بدون شک این دومینو از کاتالونیا به ایتالیا، بلژیک، ایرلند، اسکاتلند و حتی فرانسه خواهد رسید. این نکته را فراموش نکنیم که جدایی کردستان و استقلال‌طلبی اربیل هم پرونده‌ای مشابه کاتالونیا است با این تفاوت که جغرافیای آن در غرب آسیا واقع شده و دلایل آنها مبارزه و نقش پیشمرگه‌ها در مبارزه با داعش و نهایتاً سهم‌خواهی اقتصادی بوده است. لذا این وضعیت امنیت اروپا و اسپانیا را در درجه اول به هم خواهد زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسپانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپایی حقوق اقلیت‌ها را بر اساس ارزش‌های اروپایی به جا آورده است؛ چراکه کاتالون‌ها پارلمان خود را اداره می‌کنند و دارای حقوق مشخص هستند. از این جهت اگر قرار بود آنها از خواسته‌ خود عقب‌نشینی کنند تاکنون این امر محقق می‌شد اما داده‌ها دقیقاً بر خلاف این وضعیت را روایت می‌کنند؛ به صورتی که آنها استقلال را رسماً اعلام کرده‌اند. با توجه به وضعیت موجود باید بگویم که گرایش اتحادیه اروپایی بر عدم جدایی است. به عبارتی دیگر، به نظر می‌رسد که بروکسل با میانجیگری وارد این پرونده خواهد شد و امتیازدهی نهایی به کاتالونیا در دستور کار قرار می‌گیرد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز