خبرگزاری کار ایران

بررسی ابعاد کناره‌گیری رئیس اقلیم کردستان؛

هانی‌زاده: بارزانی به دنبال «نقش مشورتی» در سطح کلان است/ پرونده فساد نفتی یکی از دلایل اصلی به حاشیه رفتن مسعود

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۴۶۹

رئیس اقلیم کردستان صراحتاً می‌دانست که اگر پرونده نفتی وی از سوی مخالفانش مطرح شود، برای ماندن در اقلیم و تعقیب کیفری با چالش روبه‌رو می‌شود. از این منظر پس از شکست همه‌پرسی و اتمام دوره ریاست بهترین راه، کناره‌گیری از قدرت است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به خروجی جلسه روز گذشته پارلمان اقلیم کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: برآیند گزارش‌ها و اظهارات نمایندگان و شخصیت‌های اقلیم نشان می‌دهد نامه‌ای که از سوی بارزانی مبنی بر عدم تمایل وی به تمدید دوره ریاست در اقلیم کردستان نوشته شده است، صحت داشته و برکناری وی قطعی است. از این جهت باید بگوییم که مسعود بارزانی به دنبال یک اقدام پیشگیرانه در کردستان عراق بود. بسیاری از احزاب به این مسئله معتقدند که علاوه بر شکست بارزانی در همه‌پرسی اقلیم کردستان پرونده‌های فساد اقتصادی وی و هم‌قطارانش یکی از دلایلی است که سرنوشت او را به خطر خواهد انداخت. از این منظر اینکه گفته می‌شود مسعود به دنبال انتقال قدرت و اختیارات خود به نیچروان بارزانی، کابینه، پارلمان و غیره است این معنا را به نمایش می‌گذارد که پایان عمر سیاسی وی نزدیک است.

وی ادامه داد: در حالت فعلی به نظر می‌رسد که بارزانی به دنبال کناره‌گیری آبرومندانه و نهایتاً خروج از چرخه قدرت در اقلیم کردستان است. چراکه اوضاع متشنج اربیل و افزایش اختلاف‌نظر میان احزاب مختلف موجب شده تا وفاق ملی در منطقه کردستان عراق با تهدید جدی روبه‌رو شود و از این منظر وی به دنبال آن است تا بتواند اوضاع را آرام کرده و نهایتاً کناره‌گیری را برگزیند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر اینکه بارزانی سعی دارد تا حیات سیاسی خود را در سایه ادامه دهد، گفت: در برخی از اخبار، سخن از ادامه فعالیت بارزانی به شکل دیگر ذکر شده است. در تفسیر این وضعیت باید بگوییم که وی سعی دارد تا یک نقش مشورتی در سایه مسئولیت غیر اجرایی را برای خود رقم بزند. یعنی امکان دارد که بارزانی به عنوان یک نماد ناسیونالیسم کردی یا حتی بالاتر از ریاست اقلیم مطرح شود و این نشان می‌دهد وی به دنبال کسب مصونیت لازم برای مقابله با محاکمه احتمالی است. از این جهت وی ترجیح می‌دهد که عکس‌العمل خاصی در مقابل مخالفان خود صورت ندهد و به نوعی آرام‌آرام و برای فرار از برخی تهدیدات احتمالی به حاشیه قدرت کوچ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که بارزانی یک بازیگر هوشمند در اقلیم کردستان عراق به حساب می‌آید و به خوبی می‌داند که چگونه باید از وضعیت فعلی خارج شود. به گونه‌ای که همه‌پرسی استقلال به جای اینکه بتواند به شخص بارزانی و مردم کردستان عراق خدمت کند، باعث شد تا دستاوردهای کردستان از بین برود. لذا وی در یک شرایط بسیار سخت قرار دارد و اگر استعفا بدهد، احتمال اینکه پرونده سوءاستفاده از درآمدهای نفتی وی به جریان بیافتد زیاد است و مورد تعقیب قرار می‌گیرد. از این منظر تمامی شخصیت‌های اقلیم و بارزانی به دنبال آن هستند تا کم‌هزینه‌ترین سناریو را در شرایط فعلی برای جابه‌جایی قدرت و ادامه حیات سیاسی کردستان عراق برگزینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز