خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

دخالت آمریکا در اقتصاد چین، ادامه حمایت مالی پکن از پیونگ‌یانگ را به دنبال دارد/ حرکات ناسنجیده ترامپ باعث تشدید تنش می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۷۷۶

اگر تا به امروز هیچ گونه برخورد سخت و خشنی میان آمریکا و کره شمالی رخ نداده است، تنها به دلیل وجود افراد آگاه در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا است و اگر شدت سخنان وی افزایش پیدا کند، پیونگ‌یانگ واکنش نشان خواهد داد.

«سید جلال ساداتیان» مدیر کل سابق شرق آسیای وزارت خارجه با حضور در غرفه ایلنا در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در تشریح آخرین وضعیت پرونده کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: همگان به خوبی می‌دانند که کره‌شمالی به عنوان ابزار دست چین در عرصه بین‌المللی ارزیابی می‌شود. از این جهت است که هر زمان تنش میان آمریکا و چین در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی افزایش پیدا می‌کند شاهد آن هستیم که کره‌شمالی شدت برخورد و حرکات تند خود را افزایش می‌دهد. این چالش‌ها تنها در موارد مذکور نیست بلکه در خصوص تایوان و تبت هم شاهد این درگیری‌ها هستیم و اختلافات در این محورها هم نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که آمریکا علیه چین اعمال فشار می‌کند، کره شمالی هم خیزش کرده و شدت عمل و رفتار خود را تندتر می‌کند. باید توجه داشته باشیم که توسعه تسلیحاتی کره‌شمالی موجب شده تا پیونگ‌یانگ با مشکلات مالی و بودجه روبه‌رو شود اما اگر چین اقدام به حمایت مالی از کره‌شمالی کرده و به عبارتی دیگر پشتوانه مالی آن شود، تنش میان کره‌شمالی و آمریکا ادامه خواهد داشت. لذا به دلیل دو طرفه بودن این پرونده باید بگوییم که اگر آمریکا در این قضیه کوتاه بیاید بدون تردید سطح تنش کاهش می‌یابد؛ چراکه چین هم اقدام‌های خود را کاهش خواهد داد و مجموعه سطح تنش در شبه‌جزیره کره کمتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تصمیم‌ها و اظهارات ناسنجیده ترامپ در مورد حمله به کره‌شمالی بیان کرد: برخورد ترامپ و برخی از اعضای تیم وی با پرونده کره‌شمالی کاملاً غیر منطقی و خارج از هدف و قواعد سیاست در عرصه بین‌المللی است. وضعیت ترامپ در حالت فعلی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده به مرز وخیم شدن نزدیک می‌شود و این وضعیت به دلیل عدم تسلط ترامپ بر چارچوب‌های سیاسی و عرف‌های بین‌المللی روز به روز در حال تشدید شدن است. این روند تا جایی ادامه دارد که هم‌حزبی‌های ترامپ هم او را به باد انتقاد گرفته‌اند. دلیل این امر کاملاً روشن است؛ او همچنان فکر می‌کند که با طرح شعارهای متعدد می‌تواند سیاست‌های خود را طرح و در مقیاس جهانی اجرا کند. لذا اینکه ترامپ و کسانی مانند وزیر دفاع آمریکا کره‌شمالی را تهدید به حملات موشکی می‌کند در مقابل پیونگ‌یانگ آنها را به حملات اتمی تهدید می‌کند تبعاتی است که بیشترین مسئولیت را متوجه آمریکا می‌کند؛ چراکه عامل تحریک کره‌شمالی در حالت فعلی آمریکا و سیاست‌های ناسنجیده ترامپ و تیم وی است.

وی در پایان یادآور شد: اگر تا امروز هیچ‌گونه برخورد سختی در پرونده کره‌شمالی صورت نگرفته است، تنها دلیل آن وجود برخی از افراد معقول و متفکر در کنار تیم ترامپ است. از این جهت اگر واشنگتن بخواهد تهدیدات خود را ادامه دهد، بدون تردید پیونگ‌یانگ واکنش نشان می‌دهد یا حداقل منحنی آزمایش‌های موشکی خود را افزایش می‌دهد. باید توجه داشت که در این پرونده بازیگران دیگری مانند ژاپن و روسیه هم وجود دارند. درست است که مسکو سرگرم تحولات در سوریه است اما این دلیل نمی‌شود که روسیه را بیرون از پرونده کره‌شمالی بدانیم. از سوی دیگر ژاپن با توجه به تحولات و موضوعات اتفاق افتاده در تبت و تایوان هم‌پیمان آمریکا است و چین از این موضوع نگران است. لذا باید گفت که تنش میان کره‌شمالی و آمریکا یک پرونده چند لایه متشکل از چندین بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز