خبرگزاری کار ایران

انتشار گزارش روسیه درباره حمله شیمیایی «خان‌شیخون»/عدم دخالت دمشق در حمله شیمیایی

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۰۱۲

مسکو با انتشار گزارش خود در رابطه با حمله شیمیایی «خان‌شیخون»، ادعای سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر دست‌داشتن دمشق در این حمله را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و وزارت صنعت و تجارت روسیه گزارش مستقل خود را در رابطه با حمله شیمیایی خان‌شیخون منتشر کردند.

گزارش منتشر شده توسط روسیه با گزارشی که پیشتر سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی منتشر کرده و دولت سوریه را مسئول اجرای حمله شیمیایی در خان‌شیخون معرفی کرده بودند، تناقض دارد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی «بی‌اعتبار، غیر حرفه‌ای و آماتور» است.

«میخائیل اولیانوف» رییس دپارتمان عدم گسترش و کنترل تسلیحات روسیه،‌ گفت: «انتظار داریم سازوکار تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، نتیجه‌ای معتبر، بی‌طرف و حرفه‌ای را به همراه داشته باشد تا به درستی اشخاص و طرف‌های گناهکار را مشخص کند. اما این انتظار ما در رابطه با خان‌شیخون برآورده نشد.»

وی افزود اولین بازرسی از منطقه خان‌شیخون از راه دور صورت گرفت و ماموران سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حتی به این منطقه سفر نکردند و در مراحل بعد و زمانی که بازرسان به منطقه مراجعه کرده بودند، از خاک منطقه نمونه‌برداری نکردند.

میخائیل اولیانوف تاکید کرد این کار سازمان‌های بین‌المللی یک رسوایی بزرگ و تلاش برای گمراه کردن افکار بین‌المللی است.

گزارش سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای با استناد به سه دلیل دمشق را مسئول حمله شیمیایی به خان‌شیخون معرفی کرده است:

۱)جنگنده سوریه بمب حاوی سارین را به منطقه خان‌شیخون شلیک کرده است. ۲)تصاویر و ویدئو‌های گرفته شده از محل وقوع حادثه. ۳)آنالیز سارین پیدا شده در منطقه

باتوجه به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط روسیه، جنگنده سوری در منطقه حضور داشته اما هنگام وقوع حمله‌ شیمیایی ۵ کیلومتر با محل وقوع حادثه فاصله داشته است و باتوجه به مشخصات فیزیکی، این جنگنده از این فاصله توان شلیک موشک به طرف خان‌شیخون را نداشته است. همچنین شاهدان عینی هنگام وقوع حمله شیمیایی جنگنده‌ای را در آسمان مشاهده نکردند.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد تصاویر نشان می‌دهد بمب هاوی سارین روی زمین منفجر شده است.

متخصصان شیمی روسیه تاکید کردند مشخصات سارین به گونه‌ای است که تماس آن با پوست بدن می‌تواند به مرگ منجر شود و این در حالی است که طبق تصاویر منتشر شده «کلاه سفید‌ها» بدون داشتن دست‌کش به مناطق آلوده با گاز سارین دست زدند.

وزارت دفاع روسیه با استناد به تصاویر گرفته شده توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد بمب منفجر شده در خان‌شیخون دست‌ساز بوده است.

روسیه دلایل فوق را برای رد گزارش سازمان منع سلاح‌های شمیای مطرح کرده و اعلام کرد دمشق در این حمله نقشی نداشته است.

مسکو از سازمان‌های بین‌المللی خواست تصاویر گرفته شده توسط کلاه‌ سفید‌ها را باور نداشته باشند چرا که این تصاویر ساختگی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز