خبرگزاری کار ایران

«بی‌بی‌سی» فاش کرد:

معامله آمریکا با داعش/ برخی تروریست‌ها از «الرقه» به ترکیه فرار کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۴۳۹

رسانه‌ها در انگلیس فاش کردند در آستانه بازپس‌گیری الرقه از دست تروریست‌ها، ده‌ها عضو خارجی داعش به همراه ۱۰ کامیون مهمات و مواد منفجره با همکاری شورشیان مورد حمایت آمریکا، از این شهر فرار کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد «نیروهای دموکراتیک سوریه»، که مورد حمایت آمریکا هستند، در زمان تصرف الرقه، به حدود ۲۵۰ تن از عناصر داعش اجازه خروج امن از شهر را داده‌اند.

این داعشی‌ها، بر مبنای توافقی با شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا اجازه یافته‌اند که بدون در اختیار داشتن سلاح‌های خود، به همراه بیش از چهارهزار نفر از ساکنان غیرنظامی شهر از الرقه خارج شوند.

غیرنظامیان، که عمدتا از اعضای خانواده تروریست‌های داعشی بودند، اندکی قبل از بازپس‌گیری الرقه، از این نیروها اجازه یافته بودند با حدود صد اتوبوس این شهر را ترک کنند.

در همین ارتباط، همچنین مشخص شده که در آستانه بازپس‌گیری شهر، از جمله ده‌ها نفر از اعضای خارجی داعش نیز توانسته‌اند به همراه ۱۰ کامیون اسلحه و مواد منفجره از الرقه خارج شوند.

این عناصر خارجی داعش، بلافاصله پس از خروج از شهر پراکنده شده و حتی برخی از آنها موفق به عبور از مرز ترکیه شده‌اند.

ائتلاف به رهبری آمریکا در آستانه تصرف الرقه، مدعی شده بود که به هیچ یک از اعضای خارجی داعش اجازه خروج از شهر را نمی‌دهد و این تروریست‌ها یا باید خود را تسلیم کنند یا بمیرند.

با وجود این، شواهدی در دست است که برخی از فرماندهان کُرد و عرب متحد آمریکا، در معامله‌ای با داعش اجازه خروج ده‌ها نفر از آنها از شهر را داده‌اند.

شهر الرقه با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۱۳ از کنترل دولت سوریه خارج شد و گروه‌هایی از معارضان تندرو، از جمله «جبهه النصره» و «ارتش آزاد سوریه»، آن را در اختیار گرفتند.

در آغاز سال ۲۰۱۴ داعش الرقه را تصرف و آن را پایتخت خود اعلام کرد.

روسیه، آمریکا و چند کشور دیگر ماه‌ها مواضع داعش در الرقه را هدف گردند و سرانجام این شهر در عملیات «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ائتلاف با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، از کنترل داعش در آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز