خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

واشنگتن برای تنش‌زایی در محور سیاسی سوریه آماده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۸۶۲

سخنان وزیر دفاع آمریکا نشان می‌دهد که ایالات متحده با استفاده از هر روشی به دنبال به هم زدن توازن در میدان است تا بتواند در حوزه سیاسی و مذاکرات ژنو امتیاز بیشتری کسب کند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح سخنان اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ادامه حضور آمریکا در سوریه و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آنچه از سخنان وزیر دفاع ایالات متحده در مورد ادامه حضور آمریکا در عراق و سوریه استنباط می‌شود این است که واشنگتن به دنبال مشخص شدن راهبرد کشورهای دیگر در سوریه و خصوصاً در نشست ژنو است. جیمز متیس اعلام کرده تا زمانی که مذاکرات ژنو دارای خروجی مثبت نباشد، از سوریه و به دنبال آن عراق خارج نخواهند شد. لذا در مورد هر دو کشور چندین سناریو وجود دارد که آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در آن فعال است.

وی ادامه داد: در مورد عراق مشخص شدن آخرین وضعیت اقلیم یکی از پروند‌هایی است که ایالات متحده آن را دنبال می‌کند. از این جهت دو محور دیگر یعنی مشخص شدن وضعیت حشدالشعبی و همچنین داعش از موضوعاتی است که آمریکایی‌ها در عراق آن را پیگیری می‌کنند و به همین دلیل فعلاً در این کشور باقی خواهند ماند. یکی دیگر از موضوع‌هایی که به صورت پنهان توسط ایالات متحده مورد رصد قرار می‌گیرد بحث انتخابات آینده عراق و کاهش نفوذ ایران است.

در خصوص سوریه هم چند پرونده وجود دارد که باعث می‌شود آمریکایی‌ها در آنجا حضور داشته باشند. نخست، وضعیت تدوین قانون اساسی سوریه و دوم مشخص شدن وضعیت داعش در این کشور خواهد بود. اگر نگاهی به تمامی معادلات بیندازیم می‌بینیم که نخست‌وزیر عراق اعلام می‌کند که «بساط داعش در حال جمع شدن است و کشورهایی که برای کمک وارد این کشور شده‌اند، باید از آن خارج شوند».

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان اخیر رکس تیلرسون بیان کرد: وزیر خارجه آمریکا چندی قبل این موضوع را رسماً اعلام کرده بود که نفوذ ایران در بغداد باید کاهش پیدا کند. از این جهت ایالات متحده براساس قرارداد امنیتی بغداد- واشنگتن در عراق حضور خواهند داشت اما مابقی بازیگران متضاد با سیاستش را به خروج از این کشور مجبور خواهد کرد.

در مورد پرونده سوریه باید به این نکته توجه داشت که قطب مخالف آمریکا یعنی روسیه در این پرونده حضور دارد و مسکو به نوعی سوریه را در ازای تحریم‌های آمریکا علیه خود به گروگان گرفته است که این تحریم‌ها مربوط به پرونده اوکراین است. از این جهت باید ببینیم که قانون اساسی سوریه به چه صورت نوشته خواهد شد و بازیگران مهم مانند روسیه و آمریکا چگونه در این پرونده بازی می‌کنند.

وی در پایان در مورد نگاه آمریکا به پرونده ادلب تصریح کرد: در حالت فعلی به نظر می‌رسد اهمیت کنفرانس ژنو برای ایالات متحده و سایر طرف‌های درگیر در سوریه بسیار بالا است. به عنوان مثال ایالات متحده به دنبال آن است که وضعیت در سایر مناطق سوریه به ثبات برسد و تکلیف قانون اساسی مشخص شود تا نهایتاً در مورد ادلب و سایر مناطق درگیر سناریو‌نویسی کند. لذا با توجه به بیانیه مشترکی که توسط ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس اَپک صادر شد، نشان می‌دهد که مذاکرات ژنو مقدمه‌ای برای حل و فصل پرونده سوریه خواهد بود. آ‌نچه در سخنان وزیر دفاع ایالات متحده باید مورد توجه قرار بگیرد بحث وضعیت نفوذ ایران در عراق و سوریه خواهد بود که به نظر می‌رسد غربی‌ها به دنبال به حاشیه راندن بازیگران منطقه‌ای در دو پرونده عراق و سوریه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز