خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آرامش لبنان با استعفای الحریری تامین می‌شود/ ادامه تنش‌ها متصور است

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۹۸۰

بهترین گزینه برای لبنان استعفای نخست‌وزیر و پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهوری است و این روند می‌تواند اوضاع را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تعویق استعفای سعد الحریری عنوان کرد: به نظر می‌رسد که الحریری بر سر یک دو راهی مانده است؛ راه اول حفظ منافع خود و علاقه به ادامه نخست‌وزیری در لبنان، راه دوم پذیرش فشارهایی که عربستان به وی اعمال کرده است. باید توجه داشته باشیم که فرزندان نخست‌وزیر لبنان همچنان در ریاض گروگان گرفته شده‌اند و اخبار نشان می‌دهد که همسر وی در پاریس اقامت دارد؛ از این جهت فشار بر وی باعث می‌شود که او استعفای خود را پیگیری کند. قرار بود که الحریری پس از سه روز به لبنان بازگردد اما شاهد هستیم که پس از گذشت ۱۸ روز به لبنان بازگشت که تمامی این روند تحت فرمان عربستان «مهندسی» شده بود.

وی ادامه داد: تمامی اخبار منتشر شده از داخل لبنان و اوضاع و احوال نشان می‌دهد که الحریری همچنان برای لبنانی‌ها قابل احترام است؛ چراکه آنها به خوبی می‌دانند که وی بر اثر فشارهای سیاسی دست به استعفا زده؛ اما حقیقت این است که او با یک چالش جدی روبه‌رو است و نمی‌داند که چگونه از پس آن بر بیاید. اگر بخواهیم به نقش فرانسه در این پرونده اشاره کنیم، باید بگوییم که عربستان پس از آنکه واکنش‌های جهانی به حبس الحریری افزایش پیدا کرد، به نوعی از پاریس خواست تا وارد این بحران شود و طوری وانمود کند که الحریری در حبس نبوده تا نهایتاً فشار از روی ریاض برداشته شود.

با توجه به وضعیت فعلی، بهترین راه برای نخست‌وزیر لبنان و میشل عون پذیرش استعفای الحریری است. چراکه اگر وی از سمت خود کناره‌گیری نکند، سعودی‌ها با نفوذ زیادی که در حزب المستقبل لبنان دارند وی را مجبور به این کار خواهند کرد یا حداقل برادر او را به سمت ریاست المستقبل منصوب می‌کنند. از این جهت چالش ادامه پیدا خواهد کرد و در اینجاست که باید فرانسه مجدداً نقش خود را در این پرونده ایفا کند.

این استاد دانشگاه با رد احتمال درگیری نظامی اظهار کرد: اگر قرار بود چالش نظامی در این پرونده اتفاق بیفتد رسانه‌های غربی بیش از پیش فعال می‌شدند. بدون تردید اگر قرار بود مجادله سیاسی میان بیروت و ریاض افزایش پیدا کند، الحریری باید در داخل خاک لبنان علیه حزب‌الله سخن می‌گفت یا به صورت غیر مستقیم آن را مورد هجمه قرار می‌داد که چنین حالتی رخ نداد. حتی در سخنرانی اخیر میشل عون هم دفاع از حزب‌الله صورت گرفت؛ وی اشاره به مداخله نظامی اسرائیل تا خیابان‌های لبنان کرد که سلاح مقابله کننده با آن حزب‌الله بوده است. از این جهت به نظر می‌رسد که استعفا بهترین گزینه برای الحریری باشد تا بتواند آرامش لبنان را به صورت ثابت نگه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تبعاتی که می‌تواند در آینده مطرح باشد، چالش‌های سیاسی خواهد بود. بدون تردید پیامدهای نظامی یا چالش‌های امنیتی بسیار کمتر از سیاسی خواهد بود و درگیری سخت صورت نخواهد گرفت. به گونه‌ای که اگر بخواهیم درگیری نظامی را متصور شویم باید چالش سیاسی میان جریان‌های ۱۴ و ۸ مارس افزایش پیدا کند و نهایتاً مداخله سخت صورت بگیرد که چنین حالتی اتفاق نخواهد افتاد؛ اما با توجه به وضعیت فعلی منطقه و سیاست‌های عربستان، ادامه تنش‌ها محتمل خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز