خبرگزاری کار ایران

نگرانی کشور‌های منطقه درباره پیامد‌های تصمیم ترامپ

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۴۸۵

سران ترکیه و کویت درباره پیامد‌های تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، هشدار دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه کویت امروز-پنجشنبه- با انتشار بیانیه‌ای درباره عواقب خطرناک تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» هشدار داد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «این تصمیم روند مذاکرات صلح خاورمیانه را تهدید می‌کند. علاوه بر این، منطقه وارد تنش و بی ثباتی خواهد شد.»

در بیانیه مذکور ابراز امیدواری شده است که آمریکا در این تصمیم خود بازنگری کرده و برای ایجاد صلح در خاورمیانه بر اساس قوانین بین‌المللی تلاش کند.

گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی، علی‌رغم قطعنامه شماره ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۰ که اقدام اسرائیل برای الحاق قدس شرقی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل را غیر قانونی دانسته، گفت: «زمان شناختن رسمی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرا رسیده است».

ترامپ همچنین دستور داد تا آمادگی های لازم برای انتقال سفارت خانه ایالات متحده آمریکا به قدس صورت گیرد.

لازم به ذکر است که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی اسرائیل» اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می‌دانند.

در همین راستا «بنعلی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز با انتقاد از تصمیم ترامپ، گفت: «شهر قدس سرزمین مقدسی برای سه دین سماوی اسلام، مسیحیت و یهودی است. به این دلیل تغییر موقعیت این شهر مانند بیرون کشیدن ضامن نارنجک است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا، مانند برگزاری همه‌پرسی در شمال عراق است. آنها در مقابل مخالفت جامعه جهانی همه‌پرسی عیرقانونی برگزار کردند و همگی شاهد بودیم که پس از آن چه اتفاقاتی افتاد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: این تصمیم روند مذاکرات صلح خاورمیانه را تهدید می کند. علاوه بر این منطقه وارد تنش و بی ثباتی خواهد شد.

در بیانیه مذکور ابراز امیدواری شده است که آمریکا در این تصمیم خود بازنگری کرده و برای ایجاد صلح در خاورمیانه بر اساس قوانین بین المللی تلاش کند.

گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی، علی‌رغم قطعنامه شماره ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۰ که اقدام اسرائیل برای الحاق قدس شرقی و اعلام آن به عنوان پایتخت اسرائیل را غیر قانونی دانست، گفت: "زمان شناختن رسمی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرا رسیده است". ترامپ همچنین دستور داد تا آمادگی های لازم برای انتقال سفارت خانه ایالات متحده آمریکا به قدس صورت گیرد.

لازم به ذکر است که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی اسرائیل» اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز