خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار آمریکایی:

عربستان حتی به بهای افزایش نفوذ ایران باید جنگ یمن را تمام کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۹۰۰

سلاح‌های خریداری شده به هیچ دردی به جز بمباران غیر نظامیان در یمن نخورده است. فاجعه‌ای که کشتار کودکان و زنان و هزینه‌های گزاف برای عربستان به دنبال داشته است. عربستان باید جنگ‌ها را تمام کند و از یمن خارج شود حتی اگر این به قیمت افزایش نفوذ ایران در یمن باشد.

به گزارش ایلنا، توماس فریدمن در یادداشتی که در نشریه هرالد منتشر شد، مدعی شده حساسیت‌های زیاد روی ایران، خاورمیانه و آمریکا را به آتش خواهد کشاند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در یادداشت خود مدعی شد: اگر بخواهیم مخرج مشترک همه اتفاقات اخیر در خاورمیانه اعم از اقدامات عربستان سعودی، آمریکا، سوریه، اسرائیل و یمن را در یک کلمه توضیح دهیم، آن ایران است. همه شاهد رشد قدرت و نفوذ ایران در منطقه هستند و همین حساسیت بیش از حد روی ایران آتشی بر پا کرده است.

در این گزارش نویسنده به اقدام‌های دولت ترامپ اشاره کرده و نوشته است: امروز دولت ترامپ هم مانند اوباما می‌خواهد از خاورمیانه تا جای ممکن خارج شود اما می‌خواهد کمترین نقوذ ممکن را برای ایران به جای بگذارد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز می‌خواهد بر خاورمیانه مسلط شود و در عین حال اصلاحات اقتصادی را نیز برای کشورش رقم بزند اما این به شرطی است که کمترین نفوذ را برای ایران در منطقه متصور باشد.

فریدمن با بیان اینکه در این میان ایرانی‌ها نفوذشان را از تهران تا مدیترانه بسط داده‌اند مدعی شده، این بسط نفوذ ایران به واسطه مدل توسعه جذاب و خلاقانه در خانه نبوده که بسیاری از کشورهای مسلمان و عرب منطقه آرزوی آن را دارند بلکه توسط تحمیل راهش به لبنان، یمن، سوریه و عراق از طریق شبه نظامیانی بوده که در داخل کشورهای خودشان نفوذ کرده‌اند.

به ادعای نویسنده روش ایران در بسط قدرت و نفوذش خشم جهان عرب، آمریکا و اسرائیل را به دنبال داشته است. گروه‌های حامی ایران کنترل بیروت، صنعا، دمشق و بغداد را در دست دارند. حال قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

نویسنده با اعتراف به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و مردمی با استعداد مدعی شده: ایران به جای تقویت جوانان مستعد خود و نفوذ از طریق استعداد‌های شکوفا نشده مردمش با سرکوب این استعداد‌ها قدرت خود را از طریق ابزارهای نظامی در لبنان، یمن، سوریه و عراق بسط داده است.

فریدمن مدعی شده بزرگ‌ترین کاری که عربستان و آمریکا می‌توانند بکنند، توقف روند نفوذ ایران است که این بهترین انتقام از این کشور خواهد بود. برای شروع آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اعراب باید مشوق محمد بن سلمان در برنامه‌های اصلاحی‌اش باشند و سعی کنند عربستان را به‌‌ همان جایگاهی که قبل از روی کا رآمدن تندرو‌ها در عربستان در سال ۱۹۷۹ داشت، بازگردانند.

او در ادامه ادعاهای خود نوشته است: «اگر محمد بن سلمان به وعده‌هایش برای میانه‌روی عمل کند، مطمئنا وضعیت زنان مسلمان بهبود خواهد یافت و وضعیت تحصیل جوامع مسلمان ارتقای چشم‌گیری خواهد داشت و روابط با کشورهای مسلمان در سراسر جهان نیز بهتر از پیش می‌شود. ما در غرب باید با اسلام افراطی مقابله کنیم وامروز در ‌‌نهایت با رهبری در عربستان سر و کار داریم که به دنبال میانه‌روی است و می‌خواهد کاری کند که به نفع مسلمانان و غیر مسلمانان است.»

بر اساس این یادداشت محمد بن سلمان برای عمل به وعده‌هایش نیازمند عربستانی قوی و سلامت از لحاظ اقتصادی است؛ چیزی که امروز عربستان با آن فرسنگ‌ها فاصله دارد. بیشتر سعودی‌ها امروز بر تحصیلات و مشاغل تمرکز کرده‌اند نه بر روی ایران. محمد بن سلمان نیز باید بداند که این نیازهای مردم عربستان با برنامه‌های اصلاحی در داخل مرتفع می‌شوند نه با مقابله با ایران.

فریدمن در ادامه به دوستان محمد بن سلمان توصیه کرده به دلیل اهمیتی که این اصلاحات اقتصادی دارد از توصیه‌های غلط و خودسری‌هایی که به مشروعیت او لطمه می‌زند، خودداری کنند. زندانی کردن نزدیکان ثروتمند محمد بن سلمان و انداختن آن‌ها در ریتز کارلتون آینده سرمایه‌گذاری‌های در عربستان را به خطر می‌اندازد. آن‌ها باید بدانند که مبارزه با فساد زمانی موثر است که راه برای انتقاد باز باشد.

او در مورد سیاست خارجی نیز توصیه کرده که دوستان واقعی محمد بن سلمان باید به او بگویند اگر نفوذ ایران در جهان عرب بسط پیدا کرده است، سعودی‌ها نباید تمام قدرت خود را برای جلوگیری از آن بسیج کنند. ایرانی‌ها ۴۰ سال است که در حال توسعه نفوذشان از طریق شبکه‌های زیر زمینی و گروه‌های نیابتی هستند.

فریدمن به خریداری سلاح‌های گران قیمت از سوی عربستان برای گروه‌های افراطی منطقه اشاره کرده و نوشت: این سلاح‌ها به هیچ دردی به جز بمباران غیر نظامیان در یمن نخورده است. فاجعه‌ای که کشتار کودکان و زنان و هزینه‌های گزاف برای عربستان به دنبال داشته است. عربستان باید جنگ‌ها را تمام کند و از یمن خارج شود حتی اگر این به قیمت افزایش نفوذ ایران در یمن باشد. ما باید به محمد بن سلمان کمک کنیم که شانس‌هایش را افزایش دهد. جده باید به یک دوبی دیگر تبدیل شود. جایی که ایرانی‌ها عاشق گذراندن تعطیلات در آن هستند. با اینکار نفوذ عربستان در ایران بالا خواهد رفت و رفته رفته نفوذ ایران کاهش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز