خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد تنش جدید کره‌شمالی و آمریکا/ پیامدهای قطعنامه شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۴۹۹

آمریکا در صدد است تا بتواند با اعمال فشار بر کره‌شمالی، تمامی منافذ اقتصادی و مالی را مسدود کرده و چالش داخلی برای پیونگ‌یانگ به راه بیاندازد.

«اسماعیل بشری» کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به دور جدید تهدیدهای آمریکا و کره شمالی علیه یکدیگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اشاره کرد: از ابتدای بحران کره تا به امروز سیاست آمریکا در مورد پرونده کره‌شمالی، مذاکره و گفت‌وگوی متقابل بوده است. اگر به منحنی اظهارنظر مسئولان ایالات متحده به خصوص وزیر خارجه این کشور در مورد کره‌شمالی نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که طی یک سال اخیر که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده، بیشترین مواضع حول محور مذاکره و گفت‌وگو بوده است. اما این بدان معنا نیست که تهدید نظامی و اصطلاحاً حربه سخت در دستور کار واشنگتن قرار نخواهد داشت. ایالات متحده معتقد است که علاوه بر تهدید به حمله نظامی باید مسیر مذاکره با پیونگ‌یانگ را دنبال کند و از این منظر پرونده کره‌شمالی در دو محور «تهدید و مذاکره» شکل گرفته است.

وی افزود: ایالت متحده معتقد است که می‌تواند از طریق تهدید سخت، کره‌شمالی را وادار به مذاکره کند و از این منظر سناریوی مکمل آن اعمال تحریم در فازهای مختلف است. بیشترین موضوعی که درخصوص تحریم‌ها مدنظر ایالات متحده خواهد بود، فشارهای مالی و اقتصادی است. به عبارت دیگر ایالت متحده به هر نحوی به دنبال محدود کردن منابع مالی کره‌شمالی است تا بتواند این کشور را مجبور به مذاکره کند. با این حال شاهد هستیم که ۱۰ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی صادر شده که در برخی از آنها کشورهایی مانند چین و روسیه مجبور به همکاری با آمریکا شدند.

یکی از تهدیدهای اصلی ایالات متحده که به عنوان ضربه زدن به پیکره اقتصادی کره شمالی مدنظر قرار گرفته، بحث تحریم پلکانی در محور نفت است. به‌گونه‌ای که ایالت متحده معتقد است تمامی منابع نفتی کره‌شمالی باید تحریم شود و از سوی دیگر اتباع این کشور که در دولت‌های دیگر مشغول به کار هستند، مورد تحریم واقع شوند و به کشور خود برگردند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر صدور قطعنامه روز گذشته شورای امنیت علیه کره‌شمالی گفت: در پیش‌نویس آخرین قطعنامه این موضوع مطرح شده که تمامی کارگران کره‌شمالی باید از کشورهای مبدأ به کشور خودشان باز گردند و این نوعی تهدید اقتصادی به حساب می‌آید و به دنبال آن تحریم اتباع با هدف ضربه زدن به اقتصاد و بحران‌سازی اجتماعی صورت گرفته است. باید بدانیم که بسیاری از کارگران کره‌شمالی در مجتمع‌های تاسیس شده توسط چین در نزدیک مرز کره مشغول به کار هستند که دستمزد آنها توسط پکن به حساب دولت کره‌شمالی واریز می‌شود و دولت، مسئول پرداخت حقوق کارگران خواهد بود. از این منظر با توجه به اینکه چین در صدور برخی از قطعنامه‌ها علیه کره شمالی نقش داشته است اما اجرای آنها توسط پکن تا حد زیادی نادیده گرفته شده است چراکه نظارت بین‌المللی در مرزهای مشترک این دو کشور تا حد زیادی وجود ندارد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم تهدید اخیر رهبر کره‌شمالی مبنی بر اینکه این کشور تهدید هسته‌ای برای آمریکا باقی خواهد ماند، نشان‌دهنده آن است که پیونگ‌یانگ از بحث هسته‌ای خود فقط می‌تواند برای تهدید آمریکا بهره ببرد. به عبارتی دیگر، کره‌شمالی برای چانه‌زنی در سطح کلان از ابزار هسته‌ای بودن خود علیه واشنگتن استفاده می‌کند اما حمله هسته‌ای دور از تصور خواهد بود. از سوی دیگر برخورد سخت ایالت متحده هم دارای تبعات بسیار زیادی است که تمامی این وضعیت نشان می‌دهد دو کشور برای مذاکره فاصله زیادی با یکدیگر دارد.

بشری در پایان خاطرنشان کرد: تمامی تهدیدها و حرکاتی که از سوی کاخ سفید علیه کره‌شمالی صورت می‌گیرد باید از نظر کنگره بگذرد و مورد تایید آن قرار بگیرد؛ لذا اینکه عده‌ای معتقدند به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ احتمال حمله به کره‌شمالی وجود دارد، یک تحلیل غلط به حساب آمده و تنها ابعاد اظهارات ترامپ را محور سخنان خود قرار می‌دهند. چراکه هرگونه دستور و فرمان مبنی بر اجرای عملیات نظامی باید توسط کنگره به تصویب برسد و از سوی دیگر اراده عمومی در آمریکا اجازه شروع یک جنگ مجدد را نخواهد داد. بنابراین به نظر می‌رسد که ایالت متحده مجدداً به دنبال گفت‌وگو باشد و در این بین شاهد اظهارنظر تند و تهدیدها از سوی دو طرف خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز