خبرگزاری کار ایران

یک مجله آمریکایی بررسی کرد:

کودتا علیه بن‌سلمان محتمل است/ عربستان با تکیه بر اسرائیل احساس قدرت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۳۶۲

یک مجله آمریکایی با اشاره به خطرات فراروی عربستان سعودی که در عرصه‌های داخلی و خارجی با آن مواجه است، احتمال کودتا در قصر پادشاهی را محتمل دانست.

به گزارش ایلنا، «بدون خطر نیست» عنوان گزارش مجله آمریکایی «اویل پرایس» درباره سیاست خارجی عربستان سعودی است.

این مجله اقتصادی آمریکایی در گزارشی مفصل، سیاست خارجی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ را تحلیل کرده و به بررسی بارزترین خطراتی که این کشور پادشاهی را تهدید می‌کند، پرداخته است.

اویل پرایس تصریح کرد، «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در واقع «محرک اصلی» سیاست خارجی این کشور است؛ سیاستی که «تقویت اردوگاه عرب علیه ایران و گروه اخوان‌المسلمین را هدف محوری خود قرار داده است.»

این مجله افزود، تمامی تصمیمات اصلی که در حوزه سیاست خارجی عربستان سعودی اتخاذ می‌شود، از مداخله نظامی در یمن گرفته تا تحریم قطر و فشار به دولت لبنان، بر این هدف متمرکز بوده است.»

اویل پرایس خاطرنشان کرد، تمامی سیاست‌های حکومت ریاض تاکنون نتایج معکوسی داده و منطقه خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است و حتی رویکرد این کشور پادشاهی به تشکیل ائتلاف‌های جدید، به افزایش دشمنان آن منتهی شده است.

اویل پرایس اصلاحات در سیاست خارجی سعودی را به دو دلیل اصلی ارجاع داده است: 

- تغییرات در رهبری و ساختار حکومت، که در ژوئن  گذشته و با افزایش قدرت شاهزاده بن‌سلمان ۳۲ ساله صورت گرفت.

- نیاز واقعی عربستان به اصلاحات اساسی؛ خواه در عرصه داخلی یا سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی.

این گزارش همچنین ۳سه خطر اصلی بر سیاست جدید عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ را این‌گونه ذکر کرده است: 

نخست: ائتلاف اروپایی- آمریکایی

اویل پرایس نوشت، ائتلاف اروپایی- آمریکایی با عربستان سعودی در جنگ علیه تروریسم می‌تواند به مثابه خطری عظیم بر خاورمیانه باشد؛ زیرا هر یک از طرف‌های مشارکت‌کننده در این ائتلاف دیدگاه‌های مختلفی درباره تهدیدهای فراروی این منطقه دارند.

ایالات متحده و اتحادیه عرب نگاه‌شان را به جنگ علیه تروریسم و ایدئولوژی افراطی معطوف کرده‌اند در حالی‌که عربستان سعودی معتقد است که تهدید اصلی، تقریبا نفوذ ایران در کشورهای منطقه است.

این گزارش متذکر می‌شود که عربستان سعودی مانند آمریکا و اروپا، تمایلی به مبارزه با افراط‌گرایی ندارد.

دوم: شکست طرح‌ها

مجله اویل پرایس‌ خاطرنشان می‌کند که تصمیم‌ها و طرح‌های اصلی شاهزاده بن‌سلمان محکوم به شکست شده‌اند.

عربستان سعودی نتوانسته است قدرت ائتلاف عربی را تقویت کند و تمامی تلاش‌های آن در رویارویی با قطر، لبنان و ایران شکست خورده است.

از سوی دیگر، ارمغان جنگ ویرانگر و دامنه‌دار یمن برای سعودی‌ها افزایش چشمگیر شمار دشمنان‌شان بوده است.

به‌نوشته این مجله آمریکایی، به لطف حمایت‌های ایالات متحده و اسرائیل، در حال حاضر سعودی‌ها در تحرکات دیپلماتیک‌شان، احساس قدرت و شجاعت می‌کنند.

سوم: چالش‌های داخلی

ولیعهد سعودی تصمیم‌های جسورانه‌ای گرفته است که فراتر از جاه‌طلبی‌های وی در عرصه سیاست خارجی جدید ریاض است، ولی زمانی این بحران آشکار شد که وی به ایجاد کمیته مبارزه با فساد و متعاقب آن، بازداشت شماری از شاهزاده‌ها دست زد، که این امر کشور را در معرض بی‌ثباتی قرار داده است.

نشریه آمریکایی اویل پرایس در پایان نوشت: «تصمیم‌ها، اقدام‌ها و سیاست‌های جسورانه بن‌سلمان می‌تواند منجر به بی‌ثباتی گسترده در کشور، شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی و حتی کودتا در کاخ پادشاهی  برای نخستین بار در تاریخ عربستان شود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز