خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار سرشناس عرب:

پوتین پیروز حقیقی سوریه است/ عملکرد ایران در مساله قدس قاطعانه‌تر از اعراب بود/ عربستان در همه جبهه‌ها شکست خورد

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۲۸۳

روزنامه‌نگار برجسته عرب با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران آن را نشانگر وجود بحران اقتصادی بزرگ در ایران در نتیجه تحریم‌ها و گسترش هزینه‌ها در زمینه تسلیحاتی خواند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار برجسته عرب در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان (د‌ی‌پی‌ای)  در واکنش به اعتراض‌های اخیر در ایران گفت که این اعتراض‌ها نشانگر وجود بحران اقتصادی در ایران در نتیجه تحریم‌ها و گسترش هزینه‌ها در زمینه تسلیحاتی است، اما این اعتراض‌ها نشانه‌ی سقوط نظام ایران نیست.

وی افزود: ایران قدرتی منطقه‌ای است و این نباید فراموش شود. نباید فراموش شود که حمایت‌های آشکار آمریکایی و عربی از این اعتراض‌ها ماهیت آن را زیر سوال برد و حرکت آن را متوقف کرد چرا که اساسا نظام ایران را هدف قرار داده بود و همدردی با معترضان نبود.

این تحلیلگر برجسته عرب در ادامه یکی از دلایل قدرت گرفتن ایران را استفاده از اشتباهات اعراب و نه چیز بیشتری دانست و گفت: محور اعتدالی که عربستان سعودی آن را رهبری می‌کند، در تمامی جبهه‌ها شامل بحران مربوط به «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان یا زمانی که حمایت از نیروهای تندرو مسلح در سوریه را انتخاب کرد، شکست خورد.

عطوان در ادامه گفت: محور اعتدال همچنین هیچ نقش روشنی در روند جدایی اقلیم کردستان از عراق نداشت و این در شرایطی بود که «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران اسم رمز بود و در قلب سلیمانیه حضور داشت. و این ایران است که توسط حزب‌الله لبنان با قدرت از حق مقاومت فلسطینیان پس از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کرد و محبوبیت خود را تا اندازه زیادی افزایش داد. در صورتی که محور اعتدال  تنها به محکومیت و انکار سطحی اکتفا کرد و در این میان گمانه‌زنی‌هایی درباره هماهنگی میان عربستان و اسرائیل بر سر این موضوع نیز وجود داشت.

سردبیر روزنامه الرای الیوم در ادامه گفت: ولیعهد سعودی همچنین در  خطرات ناشی از سیاست خارجی خود شامل ادامه جنگ در یمن که انتظار می‌رود به ویژه پس از مرگ علی عبدالله صالح نیز ادامه پیدا کند محاصره شده است. جنگ یمن فقط ثروت سعودی را تمام نمی‌کند بلکه شهرهای مهم این کشور را هدف موشک‌های انصارالله قرار داده است.

وی افزود: همچنین انتقادات بین المللی زیادی متوجه عربستان سعودی به دلیل محاصره  یمن و گسترش بیماری ها و قحطی در این کشور شده است. این موضوع جایگاه عربستان سعودی را نه تنها در زمینه سیاسی بلکه به عنوان رهبر کشورهای سنتی منطقه نیز کاهش می دهد.

عطوان در ادامه گفت که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در مواجهه با چالش اصلی که آینده عراق را تهدید می‌کند و این چالش مبارزه با فساد است، پیروز خواهد شد.

عطوان همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را پیروز حقیقی در سوریه دانست و گفت که رئیس‌جمهور روسیه در دور بعدی ریاست‌جمهوری خود همه توان خود را برای بازسازی سوریه به کار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز