خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل سفر معاون ترامپ به مصر، اردن و سرزمین‌های اشغالی/ ابعاد استراتژی جدید آمریکا علیه روسیه و چین

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۳۵۱

سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه را نباید تنها در محور حمایت از تل‌آویو مورد بررسی قرار داد بلکه بخشی از آن برای اعمال نفوذ علیه ایران و مقدمه‌چینی برای علنی شدن رابطه اسرائیل و اعراب صورت گرفته است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به مصر، اردن و سرزمین‌های اشغالی برای تحقق انتقال سفارت به قدس و شناسایی این منطقه به عنوان پایتخت اسرائیل صورت نمی‌گیرد؛ البته این باعث نمی‌شود که کلیت این موضوع و حمایت تل‌آویو توسط واشنگتن به حاشیه برود اما این موضوع در وضعیت فعلی که اجماع جهانی علیه تصمیم ترامپ صورت گرفته در سطوح بعدی پیگیری خواهد شد. باید توجه داشت که آمریکا در بخشی از راهبرد خود به دنبال ایجاد یک فضای منطقه‌ای علیه مخالفان خود خصوصاً ایران است تا بتواند با استفاده از مصر و اردن و مابقی کشورها مانند عربستان و امارات یک ارتش منطقه‌ای بر ضد مخالفان خود به راه بیاندازد و در این راستا شاهد هستیم که معاون ترامپ برای تایید نسبی چنین مشارکتی به کشورهای منطقه سفر کرده است.

وی ادامه داد: درست است که در این سفر عربستان در فهرست دیدار معاون رئیس‌جمهوری قرار ندارد اما واقعیت این است که دیدارها تا حدودی به جهت تعمیق روابط علیه تهران صورت می‌گیرد. حتی گفته شده است که مایک پنس احتمالاً دیداری با فلسطینی‌ها نداشته باشد اما به دلیل انتقاداتی که محمود عباس روزهای گذشته از آمریکا صورت داد به نظر می‌رسد که دیدارهایی به صورت پنهان میان او و معاون ترامپ صورت بگیرد؛ چراکه واشنگتن به خوبی می‌داند بدون حل و فصل مساله فلسطین نمی‌تواند اقدامی علیه ایران صورت بدهد و در این صورت در فاز بعدی آشکارسازی روابط اسرائیل و اعراب با مشکل مواجه خواهد شد. از این منظر مساله فلسطین نمی‌تواند در استراتژی ایالات متحده جایگاه ضعیفی داشته باشد.

پس از اعتراض‌های جهان به مساله قدس، ترامپ اعلام کرد که این موضوع را به مذاکرات اسرائیل و فلسطین واگذار می‌کند و تا حدودی خود را در سایه قرار داده است. باید توجه داشت که ایالات متحده نمی‌تواند بدون حل و فصل مساله فلسطین وارد موضوعات منطقه‌ای دیگر شود؛ چراکه نگاه جهان اسلام به فلسطین یک نگاه عاطفی و برآمده از اجماع گسترده جهانی است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که جایگاه مصر در راهبرد جمهوری‌خواهان چگونه است، گفت: استراتژی دموکرات‌ها یک راهبرد حقوق بشری و در راستای دموکراسی بوده اما راهبرد جمهوری‌خواهان یک راهبرد کاملاً مادی و اصطلاحاً راهبردی اقتصادی و تجاری به حساب می‌آید. از این منظر مصر به تازگی در کانون توجه‌های آمریکا قرار گرفته است که یکی از دلایل سفر معاون اول ترامپ همین بوده است؛ به گونه‌ای که واشنگتن و به خصوص جمهوری‌خواهان بر اساس راهبرد تجاری حزبشان چشم خود را به روی تمامی موضوعات از جمله نقض حقوق‌بشر در عربستان و مصر و جنایاتی که در انقلاب قاهره انجام شده بسته‌اند و قطعاً به دنبال سهم خود در قاهره هستند. نکته دیگر اینکه انتخابات مصر بسیار نزدیک است و کمک‌های سالانه آمریکا به این کشور یکی از دلایل میل جمهوری‌خواهان به قاهره به شمار می‌رود.

وی در پایان با اشاره به راهبرد جدید آمریکا علیه چین و روسیه خاطرنشان کرد: در جلساتی که در روزهای اخیر صورت برگزار شد، مقام‌های ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که بیش از پیش نمی‌توانند روی مساله تروریسم تمرکز کنند. بنابراین شاهد هستیم که وزیر دفاع ایالات متحده موضوع رویارویی با چین و روسیه را مطرح می‌کند. به گونه‌ای که بحث تقابل اقتصادی با چین و همچنین تقابل امنیتی و نظامی با روسیه در دستور کار قرار گرفته است. دولت آمریکا با سرمایه‌گذاری که در چین صورت داده به دنبال آن است تا ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری خود را وارد خاک کشورش کند. از این منظر راهبرد ایالات متحده خروج از رتبه دوم یا سوم جهان و حفظ تک‌قطبی خود در نظام بین‌الملل است. علاوه بر آن متغیرهایی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد می‌تواند پرستیژ بین‌المللی آمریکا را با مشکل مواجه کند و یکی از آنها پرونده سوریه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز