خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا، اردوغان را به باتلاق سوریه دعوت کرده است/ هر لحظه باید منتظر عملیات پ.ک.ک در خاک ترکیه باشیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۶۸۴

ورود ارتش آزاد به عفرین و چراغ سبز واشنگتن به ترکیه موجب شده تا رئیس‌جمهوری این کشور خود را پیروز میدان ببیند اما اگر آنکارا دست‌پُر از سوریه بیرون نیاید، سقوط «آک‌پارتی» قوت می‌گیرد

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به ادامه عملیات ترکیه در عفرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:  در تشریح اهداف ادامه عملیات «شاخه زیتون» توسط ترکیه باید نگاهی به هدف اصلی آنکارا در این عملیات داشته باشیم. باید توجه داشت که حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) که شاخه نظامی آن یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) است وابسته به اتحاد جوامع کردستان بوده که به عنوان شاخه پ.ک.ک در سوریه عمل می‌کند. در همین راستا آمریکا پس از ورود به زمین بازی سوریه اقدام به حمایت تسلیحاتی و آموزشی از یگان‌های مدافع خلق کرد و چیزی در حدود ۶۵۰ کیلومتر از مناطق را در اختیار حزب اتحاد دموکراتیک قرار داد و از این منظر ترکیه از سالیان گذشته تاکنون به دنبال قطع ارتباط آنها و عقب راندن این طیف از کردهای سوریه بوده است.

وی اضافه کرد: دلیل دیگری که ترکیه اقدام به انجام عملیات نظامی در شهر عفرین کرده است تهدید کهنه و ادعای همیشگی آنکارا مبنی بر هدف قرار گرفتن این کشور توسط کردهای سوریه است. از این منظر ترک‌ها دفاع تهاجمی را در دستور کار قرار داده و تا به امروز بیش از ۱۵۸ نقطه از مواضع پ.ک.ک و پ.ی.د در عفرین را بمباران کرده که تعداد زیادی از عناصر آنها کشته شدند و بخشی دیگر به بیمارستان‌های محلی اطراف انتقال داده شدند که این موضوع می‌توان عملیات تلافی‌جویانه را مطرح کند.

مساله‌ای که در مورد عملیات عفرین باید مدنظر قرار گرفته شود و به عنوان یک تحول میدانی مهم از آن نام برده می‌شود؛ مشارکت ۱۵ هزار نفر از عناصر ارتش آزاد سوریه در این عملیات و علیه کردها است. تا جایی که پس از ورود ارتش آزاد به عفرین نیروی زمینی و زرهی ترکیه هم وارد این شهر شدند و در اینجا پیوندهای مشترک میان دو طرف نمایان می‌شود. از این جهت باید گفت که از این به بعد شاهد تحرکات ارتش آزاد در این عملیات علیه کردها خواهیم بود؛ چراکه آنها فقرات این عملیات به حساب می‌آیند.

این پژوهشگر حوزه قفقاز و ترکیه با تاکید بر اینکه آمریکا مجوز ورود ترکیه به عفرین را صادر کرده است، گفت: مساله‌ای که بسیار مهم و حتی تعجب‌آور است اظهارات مقامات نظامی ایالات متحده در مورد عفرین بوده که به نوعی جواز ورود نظامی ترکیه به حساب می‌آید. به صورتی که واشنگتن اعلام کرده که عفرین حوزه عملیاتی ارتش ایالات متحده نیست و از این جهت می‌توانیم اظهارات آنها را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات شاخه زیتون ارزیابی کرد. علاوه بر آن عقب‌نشینی روسیه از عفرین هم مولفه‌ دیگری است که نباید آن را فراموش کرد؛ چراکه تمامی این رویدادها نشان از وجود هماهنگی میان روسیه آمریکا و ترکیه در این عملیات دارد.

وی افزود: وضعیتی که در عفرین و به طور کلی در سوریه به وجود آمده بسیار پیچیده خواهد بود اما مشخص است که ایالات‌متحده به دنبال وارد کردن ترکیه به زمین سوخته سوریه است و حتی به نظر می‌رسد که واشنگتن آنکارا را به باتلاق شامات دعوت کرده تا نهایتاً خودش به همراه روسیه بر سر میز مذاکرات نشسته و تصمیم نهایی را ا تخاذ کند. به گونه‌ای که ضعیف‌ترین حلقه پ.ک.ک در عفرین قرار داد و قوی‌ترین آنها در شرق فرات تا رقه واقع شده که تحت حمایت ایالات متحده است. باید توجه داشت که قوی‌ترین تسلیحات و تجهیزات ایالات متحده که در اختیار کردهای سوریه قرار گرفته در منطقه‌ای واقع در شرق فرات، حسکه، کوبانی، منبج و رقه واقع شده و این نشان می‌دهد که عفرین زمین سوخته آمریکا و کردهای سوریه است.

قائم مقامی در پایان با تاکید بر اینکه احتمال عملیات کردها علیه ترکیه متصور است، خاطرنشان کرد: چندی پس از شروع عملیات شاخه زیتون، پ.ک.ک اعلام بسیج عمومی کرد تا بتواند در داخل ترکیه اقدام به عملیات کرده و حتی در داخل سوریه هم علیه آنکارا عملیات‌هایی را صورت خواهد داد اما باید توجه داشت که تهدید پ.ک.ک همیشگی بوده و احتمال اینکه این جریان در ترکیه دست به انجام عملیات بزند دور از ذهن نیست. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که عملیات شاخه زیتون تنها یک روند میدانی سخت به حساب نمی‌آید بلکه اقدام ترکیه به عنوان یک «جنگ روانی گسترده علیه کردها و سوریه» به حساب می‌آید و اگر اردوغان نتواند از این چالش دست پر بیرون بیاید و یا به هر دلیلی از عفرین عقب‌نشینی کند سقوط آک‌پارتی قوت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز