خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار سرشناس عرب:

کردها از پشت به دمشق خنجر زده و با آمریکا هم‌پیمان شدند/ عفرین بخشی جدایی‌ناپذیر از سوریه است

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۸۵۴

روزنامه‌نگار برجسته عرب در تازه‌ترین تحلیل خود نوشت که در چند هفته گذشته، ۳۰۰ هزار نفر از کردهایی قبل و در بحبوحه بحران از ترکیه گریخته و به سوریه پناه آوردند، تابعیت سوری گرفتند چون به دنبال یک زندگی شرافتمندانه به دور از فشارها و خطرهای‌های نژادی و فرقه‌ای بودند، اما با این وجود از پشت به سوریه خنجر زدند و برای تجزیه سوریه با آمریکا هم‌پیمان شدند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار برجسته عرب در سرمقاله امروز -شنبه- روزنامه «الرای‌الیوم» با اشاره به شرایط شهرهای عفرین و منبج پس از حمله نیروهای نظامی ترکیه می‌نویسد:

بعد از عدم پاسخگویی آمریکا به درخواست‌های مکرر کمک از سوی فرماندهان نیروهای حمایت از مردم کرد در عفرین سوریه، دولت خودگردان این منطقه با صدور بیانیه رسمی درخواست کمک خود را متوجه «بشار اسد» رئیس‌جمهور و حکومت سوریه کرد و بر ضرورت دخالت برای عمل به وظایف خود در قبال این شهر و حمایت از مرزهایش و شهروندان سوریه در مقابل حملات اشغالگران ترکیه تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: منطقه عفرین بخشی جدایی‌ناپذیر از سوریه است و این منطقه اکنون مورد تعرض دشمنان متجاوز قرار گرفته است، موضوعی که وحدت سوریه و زندگی غیرنظامیانی که در عفرین زندگی می‌کنند را مورد تهدید قرار داده است.

این کلمات جدید و غیرمعمولی برای گوش‌های بشار اسد و نظام سوریه است، هنوز هیچ پاسخ فوری از دمشق به این درخواست صورت نگرفته است؛ موضوعی که می‌تواند تاییدی بر این نظریه باشد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عفرین حمله نکرده مگر آنکه قبل از آن چراغ سبز روسیه را کسب کرده و ایران و سوریه نیز به آن اعتراضی نکرده‌اند.

حزب اتحاد دموکراتیک کردی که بر شهرهای عفرین و منبج و حومه آن سیطره دارد، طی شش سال گذشته استقلال خود را از دمشق اعلام کرده بود و به هیچ‌وجه حاکمیت دمشق بر این دو شهر و دیگر مناطق شمال سوریه را قبول نداشتند و علاوه بر آن پیشنهاد روسیه برای ورود نیروهای ارتش سوریه به این دو شهر برای ممانعت از حمله ترکیه را رد کرد.

اکنون کسانی که از شمال غرب سوریه می‌آیند، بدترین شکایت‌ها را از برادران کرد در عفرین سوریه می‌کنند و تاکید دارند که اجازه ورود سوری‌های عرب را به این منطقه نمی‌دهند به جز با دریافت اجازه و تامین کفالت.

دولت سوریه با کردهای ساکن این کشور رفتاری دارد که همتایان آنها در کشورهای همسایه از آن برخوردار نیستند. در چند هفته گذشته، ۳۰۰ هزار نفر از کردهایی قبل و در بحبوحه بحران از ترکیه گریخته و به سوریه پناه آوردند، تابعیت سوری گرفتند چون به دنبال یک زندگی شرافتمندانه به دور از فشارها و خطرهای‌های نژادی و فرقه‌ای بودند، اما با این وجود از پشت به دمشق خنجر زدند و برای تجزیه سوریه با آمریکا هم‌پیمان شدند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: سقوط نظام سوریه در آینده‌ای که پیش بینی می‌کنیم، غیر ممکن شده است اما اسکان مجدد پناهجویان در سوریه تنها با موافقت دولت و ارتش این کشور امکان‌پذیر خواهد بود؛ در غیر این صورت ترکیه به دام جنگی فرسایشی خواهد افتاد که ممکن است برای دراز مدت ادامه داشته باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز