خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

واشنگتن برای تغییر نظر پوتین در سه محور، مسکو را تحریم کرد/ جمهوری‌خواهان برای راضی کردن دموکرات‌ها فهرست کرملین را تشکیل دادند

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۵۷۸

آمریکا برای فرار از فشار تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات و همچنین تلافی در انتخابات آینده، مسکو را تحریم کرده و در ادامه آن پرونده اوکراین و سوریه قرار دارد.

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و ابعاد تازه‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحریم مقام‌ها و شرکت‌های روسیه توسط ایالات متحده از زمان تسلط مسکو بر شبه‌جزیره کریمه صورت گرفت که این موضوع به عنوان یک مساله مشترک میان اروپا و آمریکا مطرح شد و تا به امروز هم ابعاد مختلف آن را مشاهده کردیم. آمریکا معتقد است که پوتین در صدد احیای امپراطوری شوروی سابق و روسیه تزاری است و هر چه زودتر باید با اقدام‌های این کشور به هر نحوی مقابله شود. از این منظر شاهد هستیم که ۱۱۴ سیاستمدار و ۹۶ اقتصاددان فدراسیون روسیه در لیست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار می‌گیرند که «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر فعلی و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در لیست این تحریم‌ها دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: روسیه طی سه دهه، اقدام به بازسازی اقتصادی و نظامی خود کرد و از نظر واشنگتن مسکو در حالت فعلی به دنبال تقابل استراتژیک با آمریکا در ناحیه بالکان است. لذا ایالات متحده به دنبال آن است تا بتواند از طریق افزایش فشار بر روسیه این کشور را از اهداف خود منع کند. پرونده‌هایی مانند الحاق جزیره کریمه به خاک روسیه، مسائل مربوط به آبخازیا و اوستیای جنوبی به نوعی موجب شده تا ایالات متحده توسعه طلبی‌های روسیه را هدف قرار دهد؛ چراکه در برهه‌ای از زمان این مناطق به عنوان متحد آمریکا به حساب می‌آمدند. از جهتی دیگر، رقابت آمریکا و روسیه در سوریه و همچنین پرونده هسته‌ای ایران باعث شده تا این اختلاف‌ها تشدید شده تا واشنگتن به دنبال مدیریت مسکو باشد.

ابتکار عمل روسیه در سوریه یکی دیگر از دلایلی است که تحریم‌های اخیر کاخ سفید علیه مسکو اعمال شد؛ به گونه‌ای که تنها چند ساعت به برگزاری مذاکرات سوچی مانده بود که آمریکایی‌ها تحریم‌های جدید خود به عنوان فهرست کرملین را منتشر کردند. از این جهت تقابل دو قدرت در شامات هم یکی دیگر از ریشه‌های تحریم‌های جدید به حساب می‌آید.

 این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بخشی از تحریم‌های روسیه مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است، گفت: مساله‌ای که باید به صورت دقیق مورد نظر قرار بگیرد این است که تنها چند هفته به انتخابات ریاست جمهوری روسیه وقت باقی است و شاهد هستیم که تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه مسکو علنی می‌شود چراکه آمریکایی‌ها می‌خواهند با اعمال فشار بر پوتین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره او را مخدوش کنند و بتوانند بر سر پرونده‌هایی مانند سوریه و جابه‌جایی بشار اسد، آینده سیاسی و حمایت مسکو از ایران و برجام و همچنین بحث موشکی، از کرملین امتیاز بگیرند یا مواضع روسیه را تغییر دهند.

وی در پایان بیان کرد: یکی دیگر از محورهایی که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها آن را هدف تحریم‌های جدید خود علیه روسیه قرار داده‌اند، موضوع ادامه تحقیقات در خصوص پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری آ‌مریکا و دخالت روسیه در آن است. باید توجه داشته باشیم که بازرس ویژه این پرونده همچنان در حال احضار و تحقیق از اطرافیان ترامپ است و از این جهت دولت ترامپ برای آنکه بتواند از حواشی این مساله آرام آرام فاصله بگیرد نیاز به انحراف افکار عمومی به خصوص دموکرات‌ها دارد. به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر همگان اعلام کردند که ترامپ با روسیه در ارتباط بوده و از این جهت جمهوری‌خواهان برای نقض این نظریه اقدام به تحریم روسیه کردند تا به دموکرات‌ها و دنیا ثابت کنند که چنین وضعیتی حقیقت ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز