خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ‌ایلنا مطرح کرد:

اروپا در ادبیات ترامپ ابزار موقت سیاسی و اقتصادی است/ ملی‌گرایان لندن، چالش جدید نخست‌وزیر بریتانیا

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۸۸۵

اختلافات اخیر در بریتانیا در مساله برگزیت نشان می‌دهد که لندن همانند قبل به دنبال اتلاف وقت است تا بتواند از سر در گمی سیاسی بیرون بیاید اما حضور رئیس‌جمهوری آمریکا، ماندن در اتحادیه را گوشزد می‌کند.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بریتانیا در تشریح دلایل مخالفت داخلی با سیاست‌های دولت در مواجهه با برگزیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: مخالفت‌های فعلی با ابقای بریتانیا در پیمان اقتصادی با اتحادیه اروپا دارای یک مقدمه است؛ زمانی که بحث مهاجرت‌ها به اروپا از ناحیه خاورمیانه به وجود آمد، آلمان به رهبری آنگلا مرکل بر این باور بود که تمامی کشورهای اروپایی باید سهم مشخصی در خصوص پذیرش پناهجویان به عهده بگیرند. طیف ملی‌گراهای بریتانیا به خصوص چهره‌ای مانند «بوریس جانسون» که وزیر خارجه فعلی بریتانیا است، از این تصمیم آلمان به شدت انتقاد کرده و اعلام کردند که لندن به اندازه کافی مهاجران را در خود جای داده است و ما سیاست تحمیلی برلین را قبول نداریم.

وی افزود: پس از این وقایع به یک باره شاهد برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی بودیم که نهایتاً رای به خروج در صندوق‌ها ریخته شد. باید به این نکته توجه شود که بسیاری از کسانی که رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داده بودند، پس از همه‌پرسی برگزیت از این تصمیم اظهار پشیمانی کردند و در اینجا یک بلاتکلیفی در ساختار تصمیم‌گیری بریتانیا اتفاق افتاد اما لندن از روز اول عضویت در اتحادیه اروپایی، همراه بروکسل نبود. به گونه‌ای که آنها واحد پول یورو را قبول نکردند و حتی پیمان شنگن را به رسمیت نشناختند.

بریتانیا به صورت شکلی در کنار اتحادیه اروپایی به فعالیت خود ادامه می‌داد اما هدف اصلی لندن حفظ روابط تجاری با اروپا بود. به عبارت دیگر بریتانیا تنها به چشم یک شریک تجاری به بروکسل نگاه می‌کرد و همین موضوع موجب شد تا پس از برگزیت، کشورهایی مانند فرانسه و آلمان به بریتانیا هشدار بدهند تا موضع خود در قبال حضور در اتحادیه اروپایی را مشخص کند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به اینکه دولت فعلی بریتانیا به دنبال اتلاف وقت در مساله برگزیت است، گفت: دولت قبلی به رهبری «دیوید کامرون» وقت زیادی را تلف کرد تا شاید نظر سیاستمداران و افکار عمومی این کشور تغییر پیدا کند اما به ناچار همه‌پرسی را برگزار کرد و از قدرت کناره‌گیری کرد. نهایتاً «ترزا می» به قدرت رسید و عده زیادی که نام تاچر دوم را برای او انتخاب کرده بودند، معتقد بودند که او می‌تواند از پس این پرونده بر بیاید اما او هم به دنبال اتلاف وقت یا به عبارت دیگر، وقت خریدن از اروپا بوده و خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا مخالفان نخست‌وزیر بریتانیا موفق به اعمال فشار بر او خواهند شد یا خیر، تصریح کرد: منافع بریتانیا و نظر ترزا مِی ماندن در اتحادیه اروپایی است. بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی برخی از جریان‌های سیاسی در بریتانیا معتقدند که در وضعیت فعلی نمی‌توان با آمریکایی که ترامپ آن را راهبری می‌کند وارد مناسبات شد. درست است که لندن و واشنگتن در مورد مسائل فرا آتلانتیکی با یکدیگر همکاری دارند اما بسیاری معتقدند که ترامپ به دنبال آن است تا از اروپا استفاده ابزاری کند. از این جهت، مخالفان نخست‌وزیر در بریتانیا مخالف همراهی بیش از حد با آمریکا هستند. از سوی دیگر، جریان‌هایی مانند ملی‌گراها در داخل بریتانیا بر این اعتقاد هستند که ماندن در پیمان اقتصادی با اتحادیه اروپایی به ضرر لندن خواهد بود. از این جهت باید بگویم که راه بسیار دشواری در مقابل نخست‌وزیر بریتانیا وجود دارد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز