خبرگزاری کار ایران

رویارویی ارتش‌های ترکیه و سوریه در عفرین/ روسیه خواستار مذاکره مستقیم دمشق و آنکارا شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۰۳۲

نیروهای مردمی سوریه، که سه‌شنبه وارد منطقه عفرین شدند، هدف آتش توپخانه‌‌ ترکیه قرار گرفتند. آنکارا این حمله را یک «اخطار» نامیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، چند روز بعد از آغاز نبرد عفرین، میدان درگیری‌ها شکل دیگری به خود گرفته و احتمالا به جنگ چندطرفه‌ای تبدیل شده است.

تلویزیون دولتی سوریه، دوشنبه‌شب گزارش داد، نیروهای موسوم به «دفاع وطنی» (نیروهای مردمی) به سرعت در عفرین پیاده خواهند شد تا مانع حمله نظامی ترکیه شوند.

برخی رسانه‌های سوریه نیز گزارش دادند، انتقال نیروهای مردمی به عفرین شروع شده و برخی از این نیروها موفق شدند در منطقه پیاده شوند.

شبه‌نظامیان کُرد سوریه، ورود نیروهای مردمی را به عفرین تایید کرده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه هم روز سه شنبه گزارش داده نیروهای ترکیه، مواضع نیروهای حامی دولت در عفرین را زیر آتش ادوات سنگین قرار داده‌اند.

خبرگزاری‌های ترکیه گزارش دادند حمله نیروهای ارتش به نیروهای مردمی سوریه یک «اخطار» به ارتش سوریه بوده است. ترکیه پیشتر به دولت سوریه نسبت به همکاری با کُردها هشدار داده بود. «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته است: «اگر دولت برای حفاظت از یگان‌های مدافع خلق وارد منطقه شود، دیگر هیچکس نمی‌تواند ما و سربازان ما را متوقف کند.»

ورود نیروهای مردمی هوادار دولت سوریه به منطقه عفرین در روز سه‌شنبه خشم آنکارا را برانگیخته است. بلافاصله پس از ورود نیروهای مردمی سوریه به عفرین، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی شد که با آتش توپخانه ‌واحدهای ارتش ترکیه حرکت کاروان واحدهای سوری به سوی عفرین «متوقف شده است». او، روز گذشته در نشست حزب عدالت و توسعه در آنکارا،  اعلام کرد که محاصره شهر عفرین از سوی ارتش ترکیه آغاز شده است.

اردوغان همچنین گفت، پس از گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» روسای جمهوری روسیه و ایران، توافق شد «پیاده‌شدن نیروهای (مردمی) سوریه به طور جدی متوقف شود.»

اما طرف روسی که از میانجی‌گری میان آنکارا و دمشق سخن می‌گوید، خواستار مذاکره مستقیم میان طرفین شده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: «حل بحران در منطقه عفرین سوریه از طریق گفت‌وگوی مستقیم میان دمشق و آنکارا ممکن است و این تنها راه برای حل این معضل است.»

گزارش‌های میدانی حاکی‌ است نیروهای ترکیه توانسته‌اند چند کیلومتر از خاک عفرین را در اختیار بگیرند. با این حال هنوز «یگان‌های مدافع خلق» کنترل بیشتر بخش‌ها از جمله شهر عفرین را در دست دارند.

اردوغان گفته است: «طی روزهای آتی و به سرعت محاصره شهر عفرین شروع خواهد شد. گروه‌های تروریستی، ابزار هیچ‌گونه مذاکره‌ای با هیچ‌کس را نخواهند داشت.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز