خبرگزاری کار ایران

موگابه:

علیه من کودتا شد/ نمی‌خواهم دوباره رئیس‌جمهور شوم

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۷۶۱

دیکتاتور سابق زیمبابوه در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان برکناری از ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر گذشته، برکناری خود از قدرت را کودتا خوانده است.

به گزارش ایلنا، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهوری سابق زیمبابوه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ای‌بی‌سی» آفریقای جنوبی در مورد حوادث منجر به برکناری خود، گفت: «باید بگویم که این یک کودتا بود، شاید بعضی‌ها نخواهند آن را کودتا بنامند، اما این یک کودتا بود.»

موگابه، که از دفتر کار خود در پایتخت زیمبابوه سخن می‌گفت، افزود: «ما باید این بلای شرم‌آور را که سر خودمان آورده‌ایم لغو کنیم، ما استحقاق چنین چیزی را نداریم، زیمبابوه چنین استحقاقی ندارد.»

رابرت موگابه در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی «آی‌تی‌وی بریتانیا» نیز به شدت از نحوه برکناری خود انتقاد کرد. او در عین حال گفت که «البته نمی‌خواهم دوباره رئیس‌جمهوری شوم، من حالا ۹۴ سال سن دارم.»

رابرت موگابه در هر دو مصاحبه گفته است که از «امرسون منانگاوا»، که با رای اعضای حزب حاکم «زانو پی‌اف» به جانشینی او رسید، منتفر نیست اما رئیس‌جمهوری فعلی را متهم کرد که «به ملت خیانت کرده است.»

 موگابه تاکید کرد که حاضر نیست با رئس‌جمهوری کنونی همکاری کند زیرا «ریاست‌جمهوری او غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است.»

وی گفت: «شخص باید به شکل قانونی و درست به ریاست‌جمهوری انتخاب شود، و من حاضرم در مورد چنین فرآیندی گفت‌وگو و حتی به انجام آن کمک کنم، البته اگر از من خواسته شود، که نشده است.»

رابرت موگابه، که در جریان مبارزات برای استقلال زیمبابوه (رودزیای سابق) رهبری گروهی از چریک‌های مخالف حکومت را در دست داشت، پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۸۰ تا نوامبر سال گذشته میلادی در سمت‌های نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری قدرت را در این کشور در دست داشت.

به گفته مخالفان، حرکت او به سوی تحکیم قدرت شخصی همراه با سوء‌مدیریت اقتصادی و فساد گسترده باعث شد تا زیمبابوه که زمانی دارای اقتصادی نیرومند بود به فقر کشیده شود در حالی‌که موگابه با اتکای به نیروهای امنیتی و گروه‌های لباس شخصی حامی خود، مانع از فعالیت موثر مخالفان می‌شد. 

در ماه نوامبر سال گذشته، رابرت موگابه معاون خود، امرسون منانگاوا را برکنار کرد. گفته می‌شد که دلیل این اقدام، فراهم کردن زمینه مساعد برای ریاست‌جمهوری همسرش« گریس موگابه» پس از کناره‌گیری یا مرگ خود او بود.

این اقدام با اعتراض ارتش مواجه شد که با حرکت به سوی پایتخت، عملا رئیس ‌مهوری را در حبس خانگی قرار داد اما آقموگابه از استعفای از ریاست‌جمهوری خودداری کرد. در حالیکه اعضای حزب حاکم از حمایت او دست برداشته و نشانی از حرکت طرفداران سابقش هم دیده نمی‌شد، سرانجام او در روز ۲۱ نوامبر از مقام خود کناره گرفت و حزب زانو پی‌اف، منانگاوا را به ریاست‌جمهوری برگزید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز