خبرگزاری کار ایران

آمریکا درصدد عقب‌نشینی از سوریه؛ ترامپ ۴ میلیارد دلار از عربستان می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۱۱۰

گزارش‌های روزنامه‌های آمریکایی پشت‌پرده گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری این کشور با پادشاه آمریکا را که با محور جنگ در سوریه بود، فاش کردند.

به گزارش ایلنا، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی جزئیات تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در ماه دسامبر گذشته را فاش کرد که طی آن، ترامپ ایده سرعت‌بخشیدن به خروج ایالات متحده از جنگ در سوریه را مطرح کرد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌ها در کاخ سفید که هویت‌شان فاش نشده است، نوشت که ترامپ از ملک سلمان و ولیعهد سعودی درخواست چهار میلیارد دلار پول به‌منظور تسریع خروج آمریکا از سوریه، کرده است.

این مقام‌ها تصریح کردند، کاخ سفید نه‌تنها از عربستان سعودی درخواست چنین مبلغی را کرده است بلکه چنین درخواست را به برخی کشورهای دیگر به‌منظور کمک به بازسازی و برقراری ثبات در مناطقی از سوریه مطرح می‌کند که نیروهای آمریکای و همپیمانان محلی‌ واشنگتن، کنترل این مناطق را در دست دارند.

طبق اعلام مقام‌ها، هدف ترامپ از دریافت چنین پولی، تثبیت حضور ایالات متحده و هم‌پیمانانش در این مناطق آزاد‌شده است تا به‌زعم خود، مانع از آن شود که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و همپیمانان روسی و ایرانی آن کنترل این مناطق را به‌دست بگیرند، و همچنین از بازگشت مجدد داعش به این مناطق جلوگیری کند.

انتظار می‌رود چنین توافقی میان ریاض و واشنگتن، در جریان سفر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به آمریکا حاصل شود. وی، روز دوشنبه وارد واشنگتن خواهد شد و با ترامپ دیدار می‌‌کند.

با این حال طبق گزارش واشنگتن‌پست، این ظن وجود دارد که برخی فرماندهان در وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) با این توافق احتمالی مخالفت کنند.

واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که ماموریتش در حوزه سوریه است، نوشت، در بحث‌ها با ترامپ استدلال‌های قانع‌کننده‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه «احتمال می‌رود یک موجودیت بد در این منطقه روی کار بیاید که شامل ایران می‌شود».

این مقام آمریکایی در عین حال گفته که معتقد نیست کسی خواهان حضور نظامی نامحدود آمریکا در سوریه باشد.

این روزنامه هم‌زمان «هدف مخفی» این تمایل ترامپ برای درخواست چنین مبلغ گزاف از عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر را فاش کرده و نوشته است: ایالات متحده، که در جنگ سوریه به «نیروهای دموکراتیک سوریه» تکیه کرده، حدود ۴۰۰ عنصر گروه تروریستی داعش را به اسارت گرفته است که برای انتقال آنها به تاسیسات و زندان‌هایی، که سلول‌های فردی دارند، نیاز به پول دارد.

تاکنون نمایندگان سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، درباره این گزارش روزنامه واشنگتن‌پست اظهارنظری نکرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز