خبرگزاری کار ایران

ضرب‌الاجل ۹۰ روزه وزارت بازرگانی آمریکا برای معافیت از تعرفه‌های گمرکی

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۲۰۴

وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود، مهلتی ۹۰ روزه را برای شرکت‌هایی تعیین کرد که در تلاش هستند از محدودیت‌های گمرکی این کشور برای آلومینیوم و فولاد معاف شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بنا بر اسناد وزارت بازرگانی آمریکا، مصرف‌کنندگان فولاد و آلومینیوم که به کالاهای وارداتی موجود از تولیدکنندگان آمریکایی وابسته نیستند، ممکن است ناگزیر باشند به مدت ۹۰ روز صبر کنند تا از تعرفه‌های جدید گمرکی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور برای آلومینیوم و فولا معاف شوند. 

رویترز طرح اولیه اطلاعیه «فدرال رجیستر»، ژورنال رسمی دولت فدرال را که انتظار می‌رود جمعه آینده منتشر شود، مشاهده کرده است و این طرح خطوطی کلی را برای شرکت‌هایی که به دنبال چنین معافیت‌هایی هستند، ترسیم می‌کند. 

بنا بر این اطلاعیه، دوره بررسی چنین درخواست‌هایی «به‌طور معمول از ۹۰ روز تجاوز نخواهد کرد که این مدت اعتراض به رد درخواست‌های معافیت را نیز شامل خواهد شد».

شرکت‌های تولیدی از زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا، در تاریخ هفتم مارس تعرفه‌های جدیدی را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فولاد و آلومینیوم بر اساس مقولات امنیت ملی مطرح کرد، در انتظار این قوانین معافیت بودند. 

یک سخنگوی وزارت بازرگانی از ارائه جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

با همه اینها آن دسته صنایعی که باید فولاد و آلومینیوم مصرفی خود را مانند میله‌های فولادی با کشش بالا، وارد کنند، ممکن است مجبور شوند پیش از آن‌که مورد معافیت قرار بگیرند، برای مدتی مبلغ تعرفه را بپردازند. از جمله این صنایع می‌توان به شرکت‌هایی که تسمه تایر تولید می‌کنند، اشاره کرد.

انتظار می‌رود اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم را از ساعت ۱۲ و یک دقیقه صبح به وقت محلی ( چهار و یک دقیقه به وقت گرینویچ) اعمال کند. 

وزارت بازرگانی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد: «درخواست برای معافیت از تعرفه‌ها باید به‌صورت آشکار مشخص شده و زیربنای تعلیق تعرفه در آن مطرح شده باشد. تنها زمانی با معافیت از تعرفه موافقت می‌شود که کالا به مقدار کافی و قابل‌ دسترس در ایالات متحده تولید نشده باشد یا کیفیت نمونه تولیدشده آن در آمریکا رضایت‌بخش نباشد یا به خاطر ملاحظاتی ملی و امنیتی در داخل خاک کشور تولید نشده باشد.»

بنا بر اطلاعیه وزارت بازرگانی برآورد می‌شود که حدود چهار هزار و ۵۰۰ درخواست برای برخورداری از معافیت از تعرفه فولاد و آلومینیوم  به ثبت برسد و حدود هزار و ۵۰۰ درخواست‌ از این میان، باعث اعتراض احزاب ذی‌نفع شود. 

وزارت بازرگانی که «ویلبور روس»، معمار تعرفه‌ها و سرمایه‌گذار پیشین صنعت فولاد ریاست آن را برعهده دارد، همچنین اعلام کرد که مدت معمول ۶۰ روز را برای معافیت از قوانین می‌بخشد، چراکه این کار سبب تاخیرهایی می‌شود که «غیرعملی یا در ضدیت با منافع عمومی» خواهد بود. 

یک سخنگوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده روز گذشته –جمعه- از ارائه هرگونه جزئیات در رابطه با فرایندی که هم‌پیمانان آمریکا برای معافیت از تعرفه‌ها باید پی گیرند، خودداری کرد. 

«لیام فاکس»، وزیر تجارت بریتانیا، در نیویورک به رویترز گفت که نسبت به پیدا کردن راه‌حلی مثبت برای معافیت تعرفه‌ها خوش‌بین است، هرچند که نزدیک‌ترین هم‌پیمان امنیتی آمریکا از این طرح راضی نیست. 

اتحادیه اروپا در پی دستیابی به معافیت برای تمام ۲۸ کشور عضو خود است.  یک سخنگوی سفارت ژاپن گفت که «تارو کونو» وزیر خارجه این کشور، در دیداری که با مقام‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا داشته از آن‌ها خواسته که این کشور را نیز مورد معافیت قرار دهند. 

رویترز گزارش داد که دونالد ترامپ در پی اعمال تعرفه‌ای تا مرز ۶۰ میلیارد دلار برای واردات فناوری اطلاعات، تله‌کام و کالاهای مصرفی از چین است؛ حرکتی که به گفته گروه‌های تجاری آمریکا خطر جنگی تجاری را با پکن افزایش می‌دهد. 

«رابرت لایتایزر»، نماینده تجاری آمریکا، باید چهارشنبه و پنج‌شنبه آینده برابر کمیته تجاری در کنگره حاضر شود تا درباره برنامه تجاری دونالد ترامپ توضیح دهد.

ترجمه: نوید لاله

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز