خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سفر بن‌سلمان، اتمام حجت ریاض با ترامپ علیه تهران/ منتظر ائتلاف‌سازی علیه ایران در بغداد باشیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۲۳۱

عمده مسائلی که از سوی ولیعهد عربستان در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح خواهد شد، اعمال فشار بر تهران و راهکار اساسی برای خروج از بحران یمن و سوریه خواهد بود.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد سفر ولیعهد عربستان به آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: سفر ولیعهد عربستان به ایالات متحده را باید مکمل برخی از جریان‌های ضد ایرانی دانست؛ به گونه‌ای که در نگاه اول نشست دو شب گذشته در وین همکاری چهار ضلع یک مستطیل متشکل از اتحادیه اروپا، اسرائیل، آمریکا و عربستان را نمایان می‌کند و این ائتلاف به صورت واضح برجسته می‌شود و دومین موضوع سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به ایالات متحده و دیدار با دونالد ترامپ است که این موضوع فردا و پس‌فردا عملیاتی خواهد شد. به عبارتی دیگر، سفر ولیعهد عربستان به ایالات متحده را باید اتمام حجت بر علیه ایران و محور مقاومت در منطقه دانست. اگر به اظهارات اخیر «زیگمار گابریل» وزیر خارجه سابق آلمان در مصاحبه با مجله اشپیگل توجه کنیم، می‌بینیم که سه محور فعالیت‌های موشکی، حقوق بشر و تحرکات ایران در منطقه خاورمیانه موضوعاتی است که اروپایی‌ها به صورت کاملاً جدی بر روی آن متمرکز شده‌اند؛ البته سه محور مذکور توسط گابریل در کنفرانس امنیتی مونیخ به اطلاع وزیر خارجه کشور ما رسیده بود اما به هر حال این محورها موضوعاتی هستند که ولیعهد عربستان در سفر خود به آمریکا آنها را مورد اشاره قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: چند روز پیش معاون ترامپ در «اجلاس آیپک» هر سه مورد مطرح شده را ذکر کرده بود و اعلام کرده که آرام آرام به سمت تغییر برجام و اعمال فشار بر ایران پیش خواهیم رفت. از این منظر در راستای مسائل مطرح شده یکی از این موضوعاتی که به صورت جدی توسط ولیعهد عربستان پیگیری خواهد شد، پرونده سوریه منهای بشار اسد است؛ از این منظر پیچیدگی‌ها در منطقه به حدی بالا رفته است که حل و فصل مشکلات و منازعات در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با مشکل روبه‌رو شده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سعودی‌ها به دنبال حل و فصل پرونده یمن و سوریه از هر طریق ممکن است؛ چراکه در غیر این صورت ولیعهد عربستان نمی‌تواند با خیال آسوده وارد فرآیند پادشاهی در ریاض شود. بنابراین محورها و مسائل با تمرکز بر فعالیت عربستان از هر جهتی برای اعمال فشار بر ایران پیگیری خواهد شد.

یکی از بازیگران مطرح و صاحب نفوذ در پرونده منطقه‌ای به خصوص مساله سوریه، فدراسیون روسیه خواهد بود؛ به گونه‌ای که مسکو براساس راهبرد و منافع خود بازی مدنظرش را پیش می‌برد و همین مساله به پیچیدگی پرونده سوریه افزوده است. با نگاهی به تاریخ دیپلماسی در سطح بین‌الملل به راحتی می‌بینیم که چنین پیچیدگی‌ پس از جنگ جهانی اول و دوم برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. از این منظر یارکشی و همچنین سیاست هر یک از بازیگران می‌تواند فرآیند این پرونده را با مشکلات متعددی روبه‌رو کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر پیش‌روی ولیعهد عربستان به عراق تصریح کرد: مساله دیگری که پس از سفر ولیعهد به ایالات متحده رخ خواهد داد، سفر محمدبن سلمان به عراق خواهد بود که گفته می‌شود حدود دو روز به طول می‌انجامد. این سفر از این جهت اهمیت دارد که انتخابات پارلمانی عراق در پیش است و تمامی نامزدهای انتخاباتی از جناح شیعیان، سنی‌ها و کردهای عراق در حال فعالیت و تشکیل ائتلاف هستند. لذا فعال شدن حضور عربستان در عراق دقیقاً به انتخابات این کشور مربوط است و از این جهت است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تا حد زیادی به سمت ریاض متمایل شده است؛ تا جایی که او در دیدار خود با پادشاه عربستان اعلام کرده بود که او در ابتدا خود را به عنوان یک عرب به دنیا معرفی می‌کند و پس از آن مذهب شیعه را با خود حمل می‌کند. از این منظر نزدیک شدن عربستان به جناح‌های مختلف موجب شده تا حضور این کشور در انتخابات آتی عراق کاملاً ملموس باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که احتمال فاصله گرفتن بغداد از تهران در آینده‌ای نزدیک وجود دارد؛ به نظرم این تحلیل تا حد زیادی درست است. باید توجه داشته باشیم که ممکن است عراق از ایران فاصله بگیرد اما راهبردهای آن تا حد زیادی تغییر خواهد کرد، چراکه ایالات متحده به دنبال ائتلاف‌سازی در داخل عراق علیه ایران و به نفع منافع خود است و در این راه ممکن است که برخی از طیف‌های سنی از شخصی مانند العبادی که شیعه است حمایت کنند؛ از این جهت تغییر راهبردها و سیاست‌های عراق در مواجهه با ایران یا همکاری با تهران تا حد زیادی محتمل است و حتی ممکن خواهد بود این وضعیت به سایر کشورها سرایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز