خبرگزاری کار ایران

آلمان تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرد

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۱۵۰

صدراعظم آلمان تهاجم نظامی ترکیه به شهر عفرین در شمال سوریه را به عنوان اقدامی «غیرقابل قبول» محکوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، روز گذشته در سخنان خود در پارلمان آلمان، گفت که اقدام‌های ترکیه در عفرین حتی با وجود در نظر گرفتن منافع امنیتی آن کشور غیرقابل قبول است.

وی افزود: «در عین حال این اقدام‌ها را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنم.»

ارتش ترکیه همراه با شورشیان سوری متحد آن روز یکشنبه و در پایان یک عملیات دو ماهه علیه نیروهای کُرد سوریه، شهر عفرین را تصرف کرد. یونیسف اعلام کرده است که هنوز حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی داخل شهر عفرین و حومه آن هستند و حدود نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

دولت آلمان از سوی احزاب مخالف و کردهای مهاجر ساکن این کشور به خاطر عدم اعتراض به عملیات ترکیه در عفرین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است؛ به ویژه که ارتش ترکیه در این عملیات از سلاح‌های ساخت آلمان استفاده می‌کند.

طبق این گزارش، مرکل در مورد رقم بالای تلفات غیرنظامی و آواره شدن هزاران نفر از ساکنان عفرین اظهار نگرانی کرد.

اظهار نظرهای صدراعظم آلمان می‌تواند باری دیگر باعث تنش در روابط با ترکیه شود. دولت ترکیه مدعی است هدف عملیات نظامی در عفرین تدافعی بوده و از دولت آلمان به خاطر انجام ندادن اقدام‌های کافی برای سرکوب هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک ) در آن کشور انتقاد کرده است.

مرکل تصریح کرد که مناسبات با ترکیه کماکان دشوار خواهد بود و افزود که دولت آلمان به تلاش خود برای آزادی شهروندان آلمانی که به گفته او به خاطر اهداف سیاسی در ترکیه بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان خواستار تحقیق در مورد کشتار مردم و غارت اموال آنها در شهر عفرین شد و برضرورت بازگشت به اقدام‌های سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه تاکید کرد.

وی گفت که دولت ترکیه در مورد مرزهای خود با سوریه «منافع امنیتی موجهی دارد ولی اقدام‌های آن کشور باید در حد ضروری و متناسب صورت بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: «با توجه به حوادث اخیر ما در مورد ضرورت و تناسب اقدام‌های نظامی ترکیه در ناحیه عفرین تردید داریم و این تردید را انکار نمی‌کنیم.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز