خبرگزاری کار ایران

نیوزویک بررسی کرد؛

چرا تعرفه‌های چین بر واردات سویا به ضرر آمریکا تمام می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۴۶۳

در نبرد تجاری میان آمریکا و چین، بیش از همه این کشاورزان سویا هستند که متضرر می‌شوند. نویسنده این مقاله این‌گونه استدلال می‌کند که چین، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز اعمال تعرفه بر دانه‌های سویا را مدنظر داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از نیوزویک، برنامه چین برای وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر دانه‌های سویای وارداتی از آمریکا ممکن است بسیاری از آمریکایی‌ها را شگفت‌زده کرده باشد. اما «ایان شلدون»، استاد اقتصاد کشاورزی که مدت‌هاست در زمینه بازارهای کالاهای بین‌المللی مطالعه می‌کند، معتقد است که این اتفاق چندان هم دور از انتظار نبود. 

حتی پیش از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، تحلیل‌گران تجاری این امکان را بررسی می‌کردند که چین ممکن است محدودیت‌های تجاری بر واردات سویای آمریکا اعمال کنند، چراکه هر دو نامزد ریاست‌جمهوری درباره سیاست‌های حمایتی تجاری گمانه‌زنی می‌کردند. 

و اکنون خطر جنگ تجاری بدل به یک واقعیت شده است و کشاورزان آمریکایی سویا ممکن است بزرگ‌ترین بازندگان این جنگ باشند. 

دانه‌های سویا بخشی مهم از چرخه غذایی هستند، به‌ویژه به‌عنوان منبعی از پروتئین در پرورش خوک و ماکیان. 

در سال ۲۰۱۶، صادرات جهانی سویای ایالات متحده به ۲۲ و هشت دهم میلیارد دلار رسید که بالاتر از میزان صادرات دیگر کشورها قرار دارد. نزدیک‌ترین رقیب آمریکا در این زمینه برزیل بود که میزان صادرات سویای آن به ۲۱ میلیارد دلار می‌رسید. 

در این بین، چین بیشترین سهم در واردات سویا، به ارزش ۳۴ میلیارد دلار و دوسوم کل میزان صادرات جهانی، را به خود اختصاص داد. 

از میزان صادرات سویای آمریکا، یک‌سوم آن به چین و به ارزش ۱۲ و چهار دهم میلیارد دلار بوده است. امری که سبب شد سویا دومین کالای صادراتی ارزشمند آمریکا به چین، پس از انواع هواپیما، باشد. 

تغییر رژیم غذایی مصرف‌کنندگان از برنج به گوشت خوک، ماکیان و گوشت گاو نقشی مهم در رشد سریع تقاضا برای گوشت داشته است. امری که بر اهمیت چین به‌عنوان بازاری برای دانه سویا افزوده است. تولید گوشت چین از این سه حیوان از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۱۲، ۲۵۰ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای دهه فعلی ۳۰ درصد دیگر نیز افزایش یابد. با این وجود، چین قادر به تولید خوراک کافی برای این حیوان‌ها نیست و بنابراین به واردات دانه سویا از ایالات متحده و برزیل نیاز دارد. 

به همین خاطر است که اعمال تعرفه‌ها از سوی چین، تاثیر بالقوه و مخربی بر کشاورزان سویا در اوهایو دارد که یک و چهار دهم میلیون دلار از صادرات کشاورزی آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند. چین بزرگ‌ترین بازار برای صادرات آمریکا است. 

اوهایو، پس از ایلینوی، آیوا، مینه‌سوتا، ایندیانا و نبراسکا، ششمین صادرکننده بزرگ سویا است و تمام این ایالت‌ها از اعمال تعرفه‌های جدید متضرر می‌شوند. 

نه‌تنها با اعمال این تعرفه‌ها کشاورزان آمریکایی بازار را به کشاورزان برزیل می‌بازند، بلکه قیمت‌ سویا نیز احتمالا سقوط می‌کند؛ امری که به درآمدهای کشاورزان ضربه خواهد زد و بدشانسی بیشتری برای مزارع بخش میانی آمریکا به همراه خواهد داشت. 

البته دلیل این‌که چین از آغاز تصمیم گرفت بر واردات سویا اعمال تعرفه کند هم همین بود. کشاورزان ضرر بسیاری را متحمل خواهند شد و دانه سویا در ایالت‌هایی کشت می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، رای دادند. به جرات می‌توان گفت که چین به این قضیه امید بسته که کشاورزان با دولت لابی‌گری کنند تا از جنگ تجاری عقب بنشیند.  

ترجمه: نوید لاله

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز