خبرگزاری کار ایران

آقایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سیاست‌های ترامپ در مورد چین به عقب‌نشینی منجر می‌شود/ قیام کشاورزان و سندیکاهای تولیدی در داخل آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۶۵۲

اعتراض‌ اصناف در داخل آمریکا و حجم سرمایه گذاری‌های چین در ایالات متحده منجر به عقب‌نشینی رئیس‌جمهوری آمریکا از سیاست‌های اقتصادی ضد پکن و باز شدن باب مذاکرات جدید خواهد شد.

«داوود آقایی» کارشناس مسائل شرق آسیا در تحلیل دلایل و ریشه‌های جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید پذیرفت که چین به عنوان یک قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی به سرعت در حال ظهور است و آمریکا به خوبی می‌داند که رقیب اصلی واشنگتن در عرصه جهانی روسیه یا ایران نیست؛ بلکه ترامپ و تیم او معتقدند که دشمن اصلی و آینده آنها در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی پکن خواهد بود. خیزش‌های چین به سمتی رفت که آمریکا در زمان «باراک اوباما» تمرکز خود را از خاورمیانه به شرق آسیا معطوف کرد و خطر چین را جدی گرفت. از این جهت ایالات متحده از زمان دموکرات‌ها به دنبال محاصره پکن در شبه جزیره بود؛ آمریکا سعی کرد تا نیروهای نظامی خود را در آن ناحیه متمرکز کند تا بتواند شروع کننده رقابت‌ها در آن ناحیه باشد. چراکه چین در ابعاد اقتصادی سعی داشته تا از واشنگتن سبقت بگیرد و از این منظر غربی‌ها به دنبال مهار پکن هستند.

ترامپ به عنوان یک فعال اقتصادی و تاجر سعی دارد که بر اساس شعارهای انتخاباتی خود که بر پایه رونق اقتصادی مطرح شده بود تا حد زیادی مقابل چین بایستد و از ورود کالاهای این کشور به خاک ایالات متحده جلوگیری کند؛ از این منظر بخشی از تقابل واشنگتن و پکن در راستای محقق شدن شعارهای ترامپ طرح‌ریزی شده است. اما در این میان نباید ابعاد رقابتی آن را از نظر انداخت.

وی با اشاره به استراتژی آمریکا مبنی بر تقویت شرکای خود در شرق آسیا گفت: بعد از جنگ جهانی دوم ایالات متحده به دنبال کنترل منطقه شبه جزیره بود؛ باید بدانیم که آمریکا دوست ندارد هیچ قدرت اصلی در شرق آسیا ظهور کند اما آنها با هر ابزاری به دنبال تقویت منافع خود و همچنین تقویت شرکای استراتژیک خود مانند ژاپن و کره‌جنوبی هستند. به صورتی که سیاست واشنگتن حمایت از شرکای خود در شرق آسیا است و از این جهت اتحاد میان غربی‌ها و شرکای آنها در شبه جزیر کره برای مقابله با چین از اولویت ویژه ای برخوردار است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا جنگ اقتصادی چین و واشنگتن ارتباطی به پرونده‌ کره‌شمالی دارد یا خیر، تصریح کرد: برخی‌ معتقدند که بخشی از رقابت چین و آمریکا به پرونده کره‌شمالی مربوط می‌شود اما به نظرم این تحلیل تا حدود زیادی نادرست است؛ چراکه پکن در راستای مقابله با کره‌شمالی تا حد زیادی با آمریکا همراه بود و از این نظر واشنگتن در مورد پرونده کره‌شمالی از چین دلخور نیست. اگر به روابط پیونگ‌یانگ و پکن نگاه کنیم می‌بینیم که راهبرد کلان چین حمایت نسبی از کره‌شمالی بوده است لذا ریشه اصلی این منازعه مباحث اقتصادی و در ادامه آن مسایل منتهی به راهبردهای کلان است.

آمریکا شروع کننده وضع تعرفه‌های گمرکی است و در مقابل چین به دنبال مقابله به مثل است؛ اما مساله این خواهد بود که در ایالات متحده تنها یک نفر تصمیم‌گیرنده اصلی نیست بلکه تیم ترامپ و مابقی استراتژیست‌های کاخ سفید به خوبی عوارض و عواقب چالش اقتصادی میان چین و آمریکا را درک می‌کنند.

آقایی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از کارخانه‌های ایالات متحده بر اساس آنچه که ترامپ می‌خواهد، مجدداً شروع به کار کنند و اشتغال به دامان ایالات متحده برگردند؛ اما نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که تمامی صنعت آمریکا مجدداً به کار خواهد افتاد. در داخل ایالات متحده کشاورزان و سندیکاهای تولیدی نسبت به افزایش گمرکی‌ اعتراض کرده‌اند و همین موضوع اعمال فشار بر ترامپ را افزایش داده است. لذا آمریکا تا حد زیادی در این مورد مجبور به عقب‌نشینی و مذاکره با چین خواهد بود. به گونه‌ای که پکن در سال‌های اخیر خصوصاً در دوران اوباما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در خاک آمریکا صورت داده و همین موضوع موجب عقب‌گرد تدریجی کاخ‌سفید در آینده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز