خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از صباح زنگنه:

حمله به درعا، پشت پرده استفاده از تسلیحات شیمیایی در غوطه

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۱۰۱

مثلث آمریکا، فرانسه و بریتانیا در صدد است تا در سوریه بتواند از پرونده غوطه برای وقت‌کشی و زنده نگه‌ داشتن افسران خود در میان فرماندهان جیش‌الاسلام استفاده کنند.

«صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی به تشریح ابعاد انتشار خبر حمله شیمیایی در دوما پرداخته و معتقد است که در هفته‌های آینده شاهد باز شدن جبهه‌های نبرد میان تروریست‌ها و ارتش سوریه در جنوب سوریه خواهیم بود.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

از مدت‌ها پیش نماینده سوریه در سازمان ملل و شخصیت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی روسیه در مورد احتمال استفاده تروریست‌ها از تسلیحات و گازهای شیمیایی هشدار داده بودند که این سناریو دقیقاً در زمانی که پیشروی‌ها برای پاکسازی غوطه در جریان بود، به اوج خود رسید. محور اصلی این سناریو را باید ارتش سوریه دانست اما مساله اینجاست که روسیه و سوریه هیچ‌گاه در زمانی که عملیات مهمی مانند پاک‌سازی غوطه در جریان است از گازهای شیمیایی استفاده نمی‌کنند؛ چراکه هرگونه استفاده از گازهای شیمیایی می‌تواند تبعات سیاسی و امنیتی بزرگی در مقیاس جهانی برای آنها داشته باشد.

در گذشته شاهد استفاده گازها و سلاح‌های شیمیایی توسط تروریست‌ها در خان شیخون بودیم که متاسفانه جامعه جهانی هیچ تلاشی برای بررسی و رسیدگی به آن صورت نداد و پرونده مذکور در میان سکوت کشورهای غربی و اعراب منطقه دفن شد. به دنبال این موضوع بحث حمله آمریکا با دستور ترامپ به پایگاه الشعیرات سوریه بود که هیچ دلیلی جز اظهار وجود آمریکای ترامپ برای چنین حمله‌ای وجود نداشت و این موضوع هم در میان انبوهی از اخبار به فراموشی سپرده شد.

در مورد اخبار مربوط به حمله شیمیایی در دوما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که عمده فرماندهان میدانی در گروه‌های تروریستی عناصر خارجی و غربی هستند یا اینکه افسران آن کشورها به عنوان مسئول و هدایتگر محور در میان تروریست‌ها حضور دارند. در اینجاست که سناریوها برای بیرون کشیدن این عناصر به صورت زنده طراحی می‌شود تا بتوانند از مرگ آنها جلوگیری کنند. این موضوع توسط آمریکا، فرانسه و بریتانیا به عنوان یک سناریوی اتهام‌زنی در دستور کار قرار می‌گیرد که چاشنی آن هم سلاح‌ها و تسلیحات شیمیایی است.

اگر به روند چند پرونده در هفته‌های اخیر نگاه کنیم، به راحتی می‌فهمیم که محوریت بسیاری از منازعات سیاسی بحث استفاده از سلاح شیمیایی است. به گونه‌ای که در اوج تنش روسیه و آمریکا در بحث استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی به یکباره تنش میان لندن و بریتانیا اتفاق افتاد که بحث بر سر کشته شدن جاسوس روس توسط سموم شیمیایی بوده است. از سوی دیگر ادعای ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سوریه یکی دیگر از موضوعاتی است که در همین راستا قابلیت تحلیل دارد و نباید از این دایره خارج باشد.

داده‌ها نشان می‌دهد که مثلث آمریکا، فرانسه و بریتانیا به دنبال آن است تا ائتلافی علیه پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت تشکیل دهند که به احتمال زیاد مناطق جنوب سوریه در دستور کار آنها قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که علاوه بر دوما منطقه درعا به عنوان جغرافیای جدید درگیری‌ها معرفی خواهد شد. لذا ادامه سناریوی حمله شیمیایی به غوطه شرقی را باید در جنوب سوریه دنبال کرد.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز