خبرگزاری کار ایران

ماکرون در کنگره آمریکا مطرح کرد؛

نباید برجام را ترک کنیم/ اصول ۴ گانه توافق فرانسه و آمریکا با محوریت ایران

کد خبر : ۶۱۶۴۵۴

رئیس‌جمهوری فرانسه که برای مذاکراه با همتای آمریکایی خود به این کشور سفر کرده است، با حضور در کنگره برای قانون‌گذاران آمریکایی سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌بی‌اس، «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه امروز-چهارشنبه- با حضور در کنگره آمریکا، برای قانون گذاران آمریکایی سخنرانی کرد.

نمایندگان آمریکایی در استقبال از ورود ماکرون به کنگره دو بار ایستاده وی را تشویق کردند.

رهبران اکثریت و اقلیت مجلس نمایندگان هم پس از ماکرون وارد کنگره شدند.

ماکرون در آغاز سخنان خود از روابط نزدیک آمریکا و فرانسه تمجید کرد و به تشابه فرهنگی و تاریخی این دو کشور و شباهت انقلاب‌های صورت گرفته در آنها، اشاره کرد.

امروز همچنین «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشت که مشتاقانه در انتظار دیدن سخنرانی ماکرون در کنگره است.

‌ رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود با طرح ادعایی بی‌اساس گفت که ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

  وی ادامه داد: «تا زمانی که راه حل بهتری وجود ندارد، نباید برجام را ترک کنیم»

ماکرون گفت: «فرانسه، آمریکا و بریتانیا برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی در سوریه با یکدیگر همکاری کردند تا اراده بین‌المللی برای مقابله با این سلاح‌ها را نشان دهند. از سربازانی که در این کار مشارکت داشتند به خاطر شجاعت‌شان تشکر می‌کنم.»

وی تاکید کرد: « پس از این برای پیدا کردن راه حل سیاسی در سوریه همکاری می‌کنیم.»

ماکرون گفت که با قاطعیت از تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند.

رییس‌جمهوری فرانسه یادآور شد: «درباره ایران هدف ما روشن است. ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. نه الان، نه ۵ سال دیگر و نه ۱۰ سال بعد؛ هرگز.»

وی در عین حال هشدار داد که سیاست‌های کشور‌های غربی در خاورمیانه نباید به جنگ منتهی شود.

ماکرون ادامه داد: «اینکه این توافق تمام نگرانی‌های موجود و مهم را پوشش نمی‌دهد، درست است، اما نباید آن را بدون وجود راه‌حلی بهتر و کامل‌تر، کنار بگذاریم. این نظر من است.»

رییس‌جمهوری فرانسه مدعی شد: «واشنگتن و پاریس می‌توانند توافق جدیدی را طراحی کنند که نگرانی‌های موجود را پوشش دهد.»

وی با تاکید بر اینکه فرانسه برجام را ترک نمی‌کند، گفت: « مساله‌ای که من و ترامپ روی آن توافق کردیم، طراحی توافق جامعی است که نگرانی‌های موجود را پوشش دهد.»

ماکرون گفت که توافق جدید روی چهار اصل، برقراری مفاد توافق کنونی، دوره پس از ۲۰۲۵، کاهش دخالت نظامی ایران در منطقه و نظارت بر فعالیت‌های موشکی ایران، استوار است.»

وی افزود:« فکر می‌کنم باید با کار کردن روی این چهار اصل، توافق جدیدی طراحی کرده و اطمینان حاصل کنیم جدا از هر تصمیمی که آمریکا اتخاذ کند، صحنه را خالی نمی‌کنیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز