خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس گزارش داد؛

نقش موثر چین در مذاکرات آتی میان آمریکا و کره‌شمالی

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۹۹۴

چین در پی آن است که منافع استراتژیک کشورش را در شبه‌جزیره کره حفظ کند، این امر به‌ویژه خود را در تلاش پکن برای حفظ پیونگ‌یانگ به‌عنوان نظامی دوست برای اعمال فشار به آمریکا نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، هدف از دیدار غیرمنتظره رهبران چین و کره‌شمالی در چند روز گذشته تضمین آن بود که هنگام دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی، صدای پکن نیز به گوش برسد. 

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، در پی آن است که منافع استراتژیک کشورش را در شبه‌جزیره کره حفظ کند، این امر به‌ویژه خود را در تلاش پکن برای حفظ پیونگ‌یانگ به‌عنوان نظامی دوست برای اعمال فشار به آمریکا نشان می‌دهد.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی سفر کرده است. این سفر یک روز پس از دیدار کیم جونگ‌اون و شی جین‌پینگ،‌ صورت گرفت. پمپئو بناست در این سفر جزئیات دیدار ترامپ و کیم جونگ‌اون را نهایی کند. 

در این میان، کیم جونگ‌اون علاقه‌اش را به حمایت چین در این مذاکرات بیان کرد، به‌ویژه رویکرد «مرحله به مرحله و همزمانش» برای از میان بردن تسلیحات هسته‌ای. این در حالی است که ترامپ خواستار قطع فوری برنامه‌های هسته‌ای کرهشمالی شده است. 

شی جین‌پینگ و کیم جونگ‌اون روز سه‌شنبه در بندر دالیان در چین با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار از آن جهت حائز اهمیت بود که رئیس‌جمهوری چین بنا بود پیش از دیدار با رهبر کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ سفر کند؛ امری که نشان از آن دارد که کره‌شمالی در نهایت نقش «شریک ثانوی» را در این رابطه پذیرفته است. 

کیم در دیدار با همتای چینی خود گفت که چنانچه «طرف دیگر» از «سیاست‌های خصمانه و تهدیدهای امنیتی‌اش» دست بردارد، پیونگ‌یانگ نیز نیازی به سلاح هسته‌ای نمی‌بیند و در جهت پاک‌سازی شبه‌کره از این سلاح‌ها گام خواهد برداشت.

«بانی گلاسر»، مشاور ارشد آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، گفت: «به گمان من، شی در پی آن است که دیدار آمریکا و کره‌شمالی نتیجه غافل‌گیرکننده‌ای نداشته باشد.» 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز