خبرگزاری کار ایران

ترکیه سفرای خود در واشنگتن و تل‌آویو را فراخواند

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۹۶۳

دولت ترکیه در اعتراض به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، سفرای خود در تل‌آویو و واشنگتن را فراخواند.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، ترکیه در اعتراض به تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس، سفرای خود در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی را فرخواند.

خبرگزاری دولتی آناتولی، به نقل از «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر ترکیه، اعلام کرد که نمایندگان آنکارا در واشنگتن و تل‌آویو فراخوانده شده‌اند. سفارت ترکیه در واشنگتن این گزارش را تایید کرده است. 

یک سخنگوی سفارت ترکیه در پاسخ به این‌که سفرای این کشور در واشنگتن و تل‌آویو تا چه زمانی در آنکارا می‌مانند، گفت که «در این مرحله نمی‌توان در این‌باره نظری بدهد».

وی افزود که سفیر آمریکا در ترکیه برای «مشورت» احضار شده است. 

در روزهای اخیر، «رجب طیب اردغان»، نخست‌وزیر ترکیه، به‌شدت به تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به بیت‌المقدس اعتراض کرده است. این شهر مقدس موضوعی تعیین‌کننده در مذاکرات بین‌المللی دارد و مذاکره‌کنندگان تصمیم‌گیری درباره آن را به مرحله پایانی گفت‌وگوهای صلح موکول کرده‌اند. 

اردوغان روز گذشته -دوشنبه- گفت که تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به بیت‌المقدس نشان می‌دهد که ایالات متحده ترجیح می‌دهد «بخشی از مشکل باشد تا راه‌حل».

اردوغان دوشنبه در لندن گفت: «آمریکا، با این اقدام اخیر، نقش خود را به‌عنوان میانجی فرآیند صلح در خاورمیانه از دست داده است».

نخست‌وزیر ترکیه که در اندیشکده «چتم هاوس» سخنرانی می‌کرد، ادامه داد که این اقدام آمریکا «غیرمبارک‌ترین تصمیمی است که می‌توان در این زمینه گرفت. ما بار دیگر این تصمیم را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانیم».

خبرگزاری آناتولی همچنین در حساب توئیتر خود گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه خواستار تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با این قضیه شده است. 

اردوغان در این سخنرانی، گفت که «اسرائیل دولتی تروریستی است» و «آن‌چه اسرائیل در منطقه انجام می‌دهد، نسل‌کشی است».

در تظاهرات پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس حداقل ۵۵ فلسطینی در مزر میان فلسطین و اسرائیل به شهادت رسیدند و حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر زخمی شدند.     

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز